Tytuł pozycji:
I co z tą socjalizacją? Opinie rodziców uczących dzieci w domu na temat socjalizacji w edukacji domowej
Jednym z głównych zarzutów stawianych pod adresem edukacji domowej jest izolacja społeczna dziecka. W opinii krytyków tej formy nauczania brak codziennych kontaktów z rówieśnikami w szkole może prowadzić do braku właściwego rozwoju kompetencji społecznych oraz problemów w kształtowaniu tożsamości młodego człowieka. Autorka w artykule podejmuje polemikę z tym zarzutem. W pierwszej części tekstu odwołuje się do literatury przedmiotu, w tym do wyników badań zastanych podejmujących problematykę socjalizacji zarówno w środowisku szkolnym, jak i w edukacji domowej. W dalszej części artykułu autorka przedstawia wyniki badań własnych, które zostały przeprowadzone wśród rodziców edukujących dzieci w domu przy użyciu techniki wywiadu zogniskowanego online. W trakcie analizy zgromadzonego materiału wyłoniono 9 rodzin kodów, w tym „relacje społeczne dzieci w edukacji domowej”, wśród których wyróżniono cztery podgrupy kodów: 1. relacje z rówieśnikami w szkole systemowej, 2. relacje społeczne w edukacji domowej, 3. relacje zorganizowane w edukacji domowej oraz 4. trudności w nawiązywaniu relacji w edukacji domowej. Przegląd literatury przedmiotu, jak i przeprowadzona analiza danych uzyskanych z badań własnych pozwala odrzucić tezę o zaburzonym procesie socjalizacji dzieci w edukacji domowej.
One of the most powerful critiques of home education is that the social isolation of the child. According to critics of this form of teaching, the lack of daily contact with peers at school can lead to a lack of proper development of social skills and problems in the development of self-concept. In this article, the author takes up a polemic against this accusation. In the first part of the text, she refers to the literature on the subject, including the results of existing research on socialisation both in the school environment and in home education. In the next part of the article, the author presents the results of her own research, which was conducted among parents educating their children at home using the online focus group interview technique. In the analysis of the collected material, nine code groups emerged, including ‘social relationships of children in home education’, among which four subcodes were distinguished: 1. peer relationships in systemic school, 2. social relationships in home education, 3. structured relationships in home education, and 4. relationship difficulties in home education. The review of the literature on the subject, as well as the analysis of the data obtained from our own research, allows us to reject the thesis of a disturbed socialisation process for children in home education.