Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe. O reorganizacji przestrzeni wewnętrznej w antywesternie

Tytuł:
Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe. O reorganizacji przestrzeni wewnętrznej w antywesternie
I Like the Moment of Arrival to the City and the Moment of Its Leaving – Everything Between Them Is Rotten: The Reorganization of the Internal Space in Anti-Western
Autorzy:
Skomorowski, Mateusz
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
antywestern
mit
western
anti-western
myth
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2012, 79; 140-150
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor analizuje przestrzenie zamknięte w antywesternie, kładąc szczególny nacisk na ich funkcje semiotyczne oraz estetyczne. Wskazuje przyczyny degradacji filmowego wizerunku wnętrz, upatrując w ich przedstawieniowej reprezentacji świadomego odrzucenia mitycznej struktury gatunku. Zerwanie z postawą idealizacyjną nie tylko rzutuje na elementy ikonografii oswojonej przez western klasyczny, lecz przede wszystkim akcentuje bezzasadność działań mitycznego Człowieka Zachodu oraz bronionej przez niego Społeczności. Owo odejście od funkcji sprzężonych z wizerunkiem wnętrza jest ilustrowane przykładami uwzględniającymi nowatorskie wówczas narzędzia języka filmowego oraz ich konsekwentne zastosowanie dla założeń dramaturgicznych.

The author analyzes closed spaces in anti-westerns, with special emphasis on their semiotic and aesthetic functions. He points to the reasons for the degradation of the film image of interiors. He interprets this as a conscious rejection of the mythical structure of the genre. The break with the idealization affects not only the elements of the classic western iconography, but also emphasizes the groundlessness of the actions of the mythical man of the West, and the community that he defends. That shift away from functions coupled with the image of the interior is illustrated with examples that take into account innovative tools of the language of film, and their consistent application in following principles of drama.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies