Tytuł pozycji:
Pieśń Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę Stanisława Moniuszki w perspektywie genetycznej
In the presented article, Robert Kaczorowski introduces Stanisław Moniuszko’s piece Sub tuum praesidium for baritone and orchestra. The author presents the proposed topic in the broad context of the origin of S. Moniuszko’s work. For this purpose, it presents the history of the creation of the oldest Marian prayer written in Greek and then functioning in Latin. He discusses the entry in neumatic notation in which the Gregorian antiphon Sub tuum praesidium has been performed since the Middle Ages. Then it shows various composers who, from the Renaissance to the present day, were inspired by the words of the Latin Marian prayer, creating valuable works. It is only against this background that the author presents the rarely performed work by Stanisław Moniuszko. It draws attention to the way in which the composer treated the literary text and introduces some musical challenges.
W prezentowanym artykule Robert Kaczorowski przedstawia utwór Stanisława Moniuszki Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę. Autor omawia proponowany temat w szerokim kontekście genezy twórczości S. Moniuszki. W tym celu przedstawia historię powstania najstarszej modlitwy maryjnej, pierwotnie zapisanej w języku greckim, a następnie funkcjonującej w łacinie. Omawia również zapis neumatyczny, w którym gregoriańska antyfona Sub tuum praesidium była wykonywana od czasów średniowiecza.
Następnie wskazuje różnych kompozytorów, którzy od renesansu po czasy współczesne inspirowali się słowami tej łacińskiej modlitwy maryjnej, tworząc wartościowe dzieła muzyczne. Dopiero na tym tle autor prezentuje rzadko wykonywany utwór Stanisława Moniuszki, zwracając uwagę na sposób, w jaki kompozytor potraktował tekst literacki, oraz wskazując na pewne wyzwania wykonawcze i muzyczne.