Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pieśń Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę Stanisława Moniuszki w perspektywie genetycznej

Tytuł:
Pieśń Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę Stanisława Moniuszki w perspektywie genetycznej
Stanisław Moniuszko’s song Sub tuum praesidium for baritone and orchestra from the perspective of genetics
Autorzy:
Kaczorowski, Robert
Łukaszewski, Marcin
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Tematy:
Stanisław Moniuszko
Sub tuum praesidium
pieśń religijna
muzyka sakralna
Źródło:
Sakralny wymiar twórczości Stanisława Moniuszki; 128-142
9788364615429
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the presented article, Robert Kaczorowski introduces Stanisław Moniuszko’s piece Sub tuum praesidium for baritone and orchestra. The author presents the proposed topic in the broad context of the origin of S. Moniuszko’s work. For this purpose, it presents the history of the creation of the oldest Marian prayer written in Greek and then functioning in Latin. He discusses the entry in neumatic notation in which the Gregorian antiphon Sub tuum praesidium has been performed since the Middle Ages. Then it shows various composers who, from the Renaissance to the present day, were inspired by the words of the Latin Marian prayer, creating valuable works. It is only against this background that the author presents the rarely performed work by Stanisław Moniuszko. It draws attention to the way in which the composer treated the literary text and introduces some musical challenges.

W prezentowanym artykule Robert Kaczorowski przedstawia utwór Stanisława Moniuszki Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę. Autor omawia proponowany temat w szerokim kontekście genezy twórczości S. Moniuszki. W tym celu przedstawia historię powstania najstarszej modlitwy maryjnej, pierwotnie zapisanej w języku greckim, a następnie funkcjonującej w łacinie. Omawia również zapis neumatyczny, w którym gregoriańska antyfona Sub tuum praesidium była wykonywana od czasów średniowiecza. Następnie wskazuje różnych kompozytorów, którzy od renesansu po czasy współczesne inspirowali się słowami tej łacińskiej modlitwy maryjnej, tworząc wartościowe dzieła muzyczne. Dopiero na tym tle autor prezentuje rzadko wykonywany utwór Stanisława Moniuszki, zwracając uwagę na sposób, w jaki kompozytor potraktował tekst literacki, oraz wskazując na pewne wyzwania wykonawcze i muzyczne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies