Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zdrowie młodzieży uzdolnionej muzycznie w kontekście radzenia sobie z tremą

Tytuł:
Zdrowie młodzieży uzdolnionej muzycznie w kontekście radzenia sobie z tremą
Health of musically gifted young people in the context of coping with stage fright
Autorzy:
Curyło-Sikora, Patrycja
Wrona-Polańska, Helena
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
radzenie sobie z tremą
zdrowie
stres
coping with stage fright
health
stress
Źródło:
Psychologia Rozwojowa; 2018, 23, 1; 89-101
1895-6297
2084-3879
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article discusses the health issues of musically gifted young people, who, due to the nature of music education, are exposed to experiencing stage fright, understood as a specific type of stress that does not necessarily has negative impact on health. The purpose of the research was to answer the questions concerning the level of health of secondary school music students and its determinants. The Functional Health Model developed by Helena Wrona-Polańska (2003) was adopted as a theoretical basis, according to which health is a function of creative coping with stress. Health and stage fright were defined operationally. In the research the standardized interview and questionnaire techniques developed by the author were used. The research group comprised 132 students of secondary music schools. The results have shown that a quarter of students rate their health as bad, whereas more than half experience high level of stage fright and its symptoms, and cope with stage fright by focusing on emotions. Stage fright and emotional style have turned out to be negative predictors of health. The results point to the need of implementing interventions aimed at promoting the health of young people engaged in music education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies