Tytuł pozycji:
Wstępna analiza możliwości oddziaływania wykształcenia właściciela na infrastrukturę transportową gospodarstwa
Przedstawiono wyniki badań dotyczących infrastruktury transportowej
(liniowej i punktowej badanych gospodarstw. Wyposażenie w środki
transportowe przeliczeniu na 100 ha UR poza grupą o wykształceniu zawodowym
w wyższych grupach wykształcenia wyraźnie maleje w miarę
wzrostu poziomu wykształcenia. Odległości w transporcie zewnętrznym są
znaczne, przy średniej 15,25 km i zróżnicowaniu pomiędzy wydzielonymi
grupami 8,03 do 18,82 km nie wykazują związku z wykształceniem właściciela.
Średnio 47,42% nawierzchni po których odbywa się transport wewnętrzny
to nawierzchnie asfaltowe w średnim stanie, ich udział pomiędzy
wydzielonymi grupami waha się od 43,30 do 51,92%. W 63,86% przypadkach
dojazd do pola – końcowy odcinek nawierzchni to droga polna, a tylko
7,23% asfaltowa. W tym zakresie najkorzystniejsza sytuacja występuje
w grupie rolników z wykształceniem wyższym. Średnio w badanych gospodarstwach
jest 20,19 działek (od 15,31 do 26,46 sztuk), jedna działka to
przeciętnie1,30 ha. Tylko w 31,33% gospodarstw, na podwórku bezkolizyjnie
manewrów zawracania może dokonywać ciągnik z przyczepą. W przypadku
samochodów ciężarowych i dostawczych sytuacja jest podobna.
The study presents the results of research pertaining to transport
infrastructure (linear and nodal) of the farms under analysis. The means
of transport owned calculated per 100 ha of cultivated land outside the
group with vocational education in higher groups of education decreases
significantly proportionately to the increase in the level of education. Internal
transport distances are quite large with the average value of 15.25
km and the variability among the distinguished groups ranging from 8.03
to 18.82 km and no relationship with the owner’s education is observed.
On average, 47.42% of the surface for internal transport are paved roads
in average condition, their share between the distinguished groups ranges
from 43.30 to 51.92%. In 63.86% of cases, the access to the field – the final
section of the surface is a dirt road and only in 7.23% of the cases – a paved
road. In this area, the situation of farmers with higher education is the
most advantageous. On average, there are 20.19 plots (from 15.31 to 26.46
pieces), the surface area of the average plot is 1.30 ha on average. Only in
31.33% of farms, a tractor with a trailer can turn back in a collision-free
manner in the yard. The situation is similar for trucks and delivery vans.