Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Nie spotykamy się, nie kontaktujemy się”. Współpraca z nauczycielem logopedą z perspektywy rodziców uczniów z zaburzeniami wymowy

Tytuł:
„Nie spotykamy się, nie kontaktujemy się”. Współpraca z nauczycielem logopedą z perspektywy rodziców uczniów z zaburzeniami wymowy
“We neither meet nor stay in touch”. Parents’ perspectives on collaboration with the school-based speech-language pathologist for students with speech sound disorders
Autorzy:
Trębacz-Ritter, Agata
Data publikacji:
2024-12-04
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Tematy:
zaburzenia wymowy
wady wymowy
współpraca
nauczyciel logopeda
terapia logopedyczna
speech sound disorder
collaboration
parents
school-based speech-language pathologists
speech therapy
Źródło:
Logopedia; 2024, 53; 359-379
0459-6935
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współpraca logopedy z rodzicami postrzegana jest jako jedno z kluczowych uwarunkowań procesu skutecznej terapii logopedycznej. W literaturze uwidacznia się dążenie do rozpoznawania uwarunkowań i zasadności współpracy międzysektorowej logopedy z innymi specjalistami, np. z ortodontą; w mniejszym stopniu współpracy z rodzicami. Zrealizowane badanie stanowi część większego projektu, którego celem była charakterystyka szkolnego funkcjonowania uczniów z utrzymującymi się zaburzeniami w realizacjach dźwięków mowy. W zbiorowym studium przypadku (n = 18) rozpoznano perspektywę rodziców na współpracę z nauczycielem logopedą, a także ich pomysły na jej poprawę. Uzyskane wyniki, choć prawdziwe wyłącznie dla zbadanej grupy przypadków uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej, nie napawają optymizmem i skłaniają do projektowania kolejnych badań eksplorujących problematykę współpracy rodziców z logopedą i jej uwarunkowań, jak również projektowania wstępnych rozwiązań optymalizujących.

The collaboration between school-based speech-language pathologists (SLPs) and parents is considered one of the key factors in the effective speech therapy process. The literature highlights the tendency to recognize the conditions and rationale for cross-sector collaboration between SLPs and other specialists, with less emphasis on cooperation with parents. The conducted study is part of a larger project aimed at characterizing the educational performance of students who continue to experience speech sound disorders. In a collective case study (n=18), parents’ perspectives on cooperation with SLPs were identified, along with their suggestions for improvement. Although the results, which are only valid for the studied group of cases, are not encouraging. They prompt further research into the issues surrounding parent-SLPs collaboration and its determinants, as well as the design of preliminary solutions for optimization.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies