Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teachers’ Attitudes Towards Educating Talented Students and Their Predictors

Tytuł:
Teachers’ Attitudes Towards Educating Talented Students and Their Predictors
Postawy nauczycieli wobec kształcenia uczniów zdolnych oraz ich predyktory
Autorzy:
Giza, Teresa
Bojanowicz, Justyna
Data publikacji:
2025-06-25
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
education of abilities
teachers' attitudes
latent profiles
predictors
education of talented students
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2025, XVI(2(51)); 211-227
2083-0998
2719-4078
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
From the perspective of the trajectory of talents development at subsequent stages of education, students require different teachers and different types of support. The positive attitudes of teachers towards educating talented students are the issues that do not change. The purpose of the article is to present the results of studies on teachers’ attitudes and to determine their predictors. The Scale of Teachers’ Attitudes Towards Educating Talented/Gifted Students (STATETS) questionnaire (N=127) was used in the studies. The largest percentage of respondents showed a pro-ability social attitude (40.9%), while anti-ability and pro-ability methodical attitudes were shown by approximately 30% of respondents each. The gender, social environment and experience in working with talented students turned out to be variables differentiating attitudes. The analysis of latent profiles allowed us to distinguish three groups of teachers: with a dominant anti-ability attitude (11 people), with a dominant methodological attitude (11 people) and the largest group, in which the intensity of the three attitudes was equal (105 people). The analysis did not show any significant relationships between sociodemographic variables and the distinguished profiles. The studies have theoretical significance in terms of the typology of teachers’ attitudes and their predictors, and practical significance – for the area of teacher education.

Z perspektywy trajektorii rozwoju talentów na kolejnych etapach kształcenia uczniowie wymagają różnych nauczycieli i różnego typu wsparcia. Tym co nie podlega zmianom są pozytywne nastawienia nauczycieli wobec edukacji uczniów zdolnych. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań nad postawami nauczycieli oraz ustalenie ich predyktorów. W badaniach posłużono się kwestionariuszem Scale of Teachers’ Attitudes Toward Educating Talented Students (STATETS) (N=127). Największy odsetek badanych przyjmował postawę prozdolnościową społeczną (40,9%) a antyzdolnościową i prozdolnościową metodyczną po ok. 30% repondentów. Zmiennymi różnicującymi postawy okazała się płeć, środowisko społeczne i doświadczenie w pracy ze zdolnymi. Analiza profili latentnych pozwoliła na wyróżnienie trzech grup nauczycieli: z dominującym nastawieniem antyzdolnościowym (11 osób), z dominującym nastawieniem metodycznym (11 osób) i najliczniejszą, w której nasilenie trzech postaw było wyrównane (105 osób). Analiza nie wykazała istotnych związków między zmiennymi socjodemograficznymi a wyróżnionymi profilami. Badania mają znaczenie teoretyczne w zakresie typologii postaw nauczycieli i ich predyktorów oraz praktyczne – dla obszaru kształcenia nauczycieli.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies