Tytuł pozycji:
To Punish or Educate? Female Students of Law and Resocialization on the Corruption of Minors
Celem artykułu jest prezentacja ocen formułowanych przez studentki prawa i pedagogiki resocjalizacyjnej wobec hipotetycznych sytuacji odnoszących się do różnych aspektów związanych z nieletnimi sprawcami czynów zabronionych. W badaniach zastosowano metodę vignette. Objęto nimi 96 studentek. Studentki oceniały sześć epizodów przedstawiających hipotetyczne sytuacje, w których ukazana została demoralizacja nieletnich. Okazuje się, że studentki prawa nieznacznie częściej formułowały oceny, które pokrywają się z literą prawa, podczas gdy w ocenach studentek pedagogiki widać było elastyczność, która wyraża się w tym, że były one bardziej skłonne do dawania „drugiej szansy” nieletnim sprawcom czynów zabronionych.
The purpose of the article is to present the opinions of female students of law and resocialization pedagogy regarding hypothetical situations involving juvenile offenders. The study used “the vignette method.” Ninety-six female students were included. They evaluated six episodes depicting hypothetical situations in which the corruption of minors was shown. It turns out that the female law students were slightly more likely to formulate assessments that correspond to the letter of the law, while the assessments of female pedagogy students showed their flexibility, which was expressed in the fact that they were more willing to give “a second chance” to juvenile offenders.