Tytuł pozycji:
Analysis of the Early Childhood Education Curriculum from a Resilience Perspective
As resilience refers to the human capacity to overcome challenging situations and quickly recover from them, fostering it from an early age in an educational context will enable children to be more efficient at both the cognitive and emotional levels. Therefore, the main objective of this study is to analyze the presence of resilience pillars in the current Spanish educational legislation, focusing on Early Childhood Education. In Spain, the new Education Law (LOMLOE) Organic Law 3/2020, amending Organic Law 2/2006, aims to enhance autonomy, initiative, and conflict resolution in children. In Royal Decree 95/2022 on Early Childhood Education, the three areas of knowledge (harmonious growth, discovery and exploration of the environment, and communication and representation of reality) are examined in relation to Steven J. Wolin and Sybil Wolin’s seven resilience pillars. In the second cycle of early childhood education, emphasis is placed on the development of specific competences for learning and doing, contributing to the comprehensive development of the child. Although the LOMLOE does not explicitly mention resilience, the curriculum reflects these resilience pillars—except for humor—highlighting the importance of understanding the individual characteristics and contexts of children. In summary, the promotion of resilience in early childhood education aligns with educational regulations in Spain, contributing to the comprehensive development of children and preparing them for future challenges.
Ponieważ odporność odnosi się do ludzkiej zdolności do przezwyciężania trudnych sytuacji i szybkiego powrotu do równowagi, rozwijanie jej od najmłodszych lat w kontekście edukacyjnym pozwoli dzieciom efektywniej funkcjonować na poziomie poznawczym i emocjonalnym. Dlatego głównym celem tego badania jest analiza obecności filarów odporności w obowiązującym obecnie hiszpańskim prawie oświatowym, skupiając się na etapie edukacji wczesnoszkolnej. W Hiszpanii nowe prawo edukacyjne (LOMLOE), tj. Ustawa Organiczna 3/2020 zmieniająca Ustawę Organiczną 2/2006, dąży do wzmocnienia autonomii, inicjatywy i rozwiązywania konfliktów u dzieci. W Rozporządzeniu Królewskim 95/2022 dotyczącym edukacji wczesnoszkolnej badane są trzy obszary wiedzy (wzrost w harmonii, odkrywanie i eksploracja otoczenia oraz komunikacja i reprezentacja rzeczywistości), łącząc je z siedmioma filarami odporności według koncepcji Stevena J. Wolina i Sybil Wolin. W drugim cyklu edukacji wczesnoszkolnej kładzie się nacisk na rozwój konkretnych umiejętności nauki i działania, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju dziecka. Chociaż LOMLOE nie wspomina bezpośrednio o odporności, elementy programowe odzwierciedlają filary odporności, z wyjątkiem humoru, podkreślając znaczenie zrozumienia indywidualnych cech dzieci i ich kontekstów. Podsumowując, promowanie odporności w edukacji wczesnoszkolnej jest zgodne z przepisami edukacyjnymi w Hiszpanii, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowując je na przyszłe wyzwania.