Tytuł pozycji:
Odbicie teorii feministycznych w szwedzkiej myśli filmowej
Autor przedstawia niektóre nurty w szwedzkiej feministycznej myśli filmowej, m.in. w oparciu o rozprawę doktorską Tytti Soili Twarz kobiety (1991). Kwiatkowski zauważa również, że nie wszystkie kobiety za kamerą są dziś zwolenniczkami teorii feministycznych i że nie każdy film zrealizowany przez mężczyznę musi reprezentować „porządek patriarchalny”. Stawia nawet pytanie, czy ów porządek nie jest czasem mitem. Nie rozważając szczegółowo owego problemu, zajmuje się dokładniej analizą wątku męskiego spojrzenia na kobietę jako obiekt seksualny.
Kwiatkowski presents some trends in Sweden’s feminist film thought, among other things, on the basis of Tyttia Soila’s 1991 doctoral thesis The Face of a Woman. Kwiatkowski observes that not all women film directors support feminist theories, and that not every man-made film has to represent the patriarchal order”. He even asks whether this order is a myth. Without elaborating he makes a precise analysis of the plot of the masculine view on woman as a sexual object.