Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dialektyka samotności, czyli „nie o śmierć tutaj chodzi, lecz o biały kordonek”

Tytuł:
Dialektyka samotności, czyli „nie o śmierć tutaj chodzi, lecz o biały kordonek”
The Dialectics of Solitude, or “Death Is Not a Stake, But the White Cord”
Autorzy:
Brejnak, Sebastian
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
Ewa Lipska
Octavio Paz
Friedrich Nietzsche
samotność
dialektyka
poezja
poezja współczesna
literatura współczesna
solitude
dialectics
poetry
modern poetry
modern literature
Źródło:
Wielogłos; 2021, 50, 4; 59-82
1897-1962
2084-395X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main purpose of this article is to conceptualise “the solitude” as one of the most relevant terms used in Ewa Lipska’s works. Brejnak claims that the experience of many Lipska’s literary characters/lyric egos is based on longing for existential freedom and self-sufficiency (which Friedrich Nietzsche described as “the Self” in his Thus Spoke Zarathustra). This pursuit that is unrealistic/unfeasible by definition consists of the dialectics of creation and destruction, transgression and introspection as well as an ambiguous desire to both exceed yourself and own the awareness of yourself (which was the main problem faced by Octavio Paz in his essay The Dialectic of Solitude). Brejnak attempts to prove the dialectic structure of Lipskas “solitude” on the basis of the analysis of selected works from the poetry collection Death Is Not at Stake, But the White Cord (1981). The main conclusion of the article is the ascertainment that “solitary” subjectivity, which Lipska problematizes in many works, can be called homo dialecticus. This notion used by Michel Foucault should be understood as a human being whose existence is insolvably problematic, suspended in the ontological and epistemological void – “in emergency mode”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies