Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kobiecość a płeć żeńska. Komediopisarki dwudziestolecia międzywojennego wobec dyskursu emancypacyjnego

Tytuł:
Kobiecość a płeć żeńska. Komediopisarki dwudziestolecia międzywojennego wobec dyskursu emancypacyjnego
Femininity and the Female Gender: Female Comedy Writers of the Interwar Period in Relation to the Emancipation Discourse
Autorzy:
Warońska, Joanna
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
dyskurs emancypacyjny
komedia międzywojenna
wzorzec kobiety
grupy kobiece
kobiecość
komediowość
postać literacka
emancipation discourse
interwar comedy
female role model
women’s groups
femininity
comedy
literary character
Źródło:
Wielogłos; 2020, 44, 2; 91-116
1897-1962
2084-395X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents an analysis of selected interwar comedies written by women – Marcelina Grabowska, Maria Morozowicz-Szczepkowska, Maria Pawlikowska- -Jasnorzewska and Magdalena Samozwaniec – and dealing with issues related to the emancipation discourse: motherhood, abortion, shaping a new female role model, and relationships in women’s groups. The heroines of those plays, increasingly liberated and self-aware, demanded the rights traditionally assigned to men, while trying to free themselves from widespread stereotypes. The authors of the dramatic works used various comedic techniques and traditions: satirical, ludic, or Young Poland’s “black comedy.” Comedy influenced the construction of the depicted world and its individual elements as well as the linguistic forms. The amusing heroines became negative characters, going beyond the limits of femininity accepted by the society or postulated by the authors, and their awkwardness evoked compassion in the audience or revealed the malfunctioning of social institutions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies