Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dyskryminacja dziecka w dostępie do edukacji ze względu na pochodzenie etniczne na przykładzie mniejszości romskiej w wybranych państwach

Tytuł:
Dyskryminacja dziecka w dostępie do edukacji ze względu na pochodzenie etniczne na przykładzie mniejszości romskiej w wybranych państwach
Discrimination against the Child in Access to Education Based on Ethnic Origin as Examplified by the Roma Minority in Selected Countries
Autorzy:
Piwowarska, Ewa
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
dyskryminacja w dostępie do edukacji
dyskryminacja dzieci romskich
pochodzenie etniczne
segregacja szkolna i klasowa
szkoły specjalne
discrimination in access to education
discrimination of Roma children
ethnic origin
school and class segregation
special schools
Źródło:
Rocznik Administracji Publicznej; 2020, 6; 76-94
2449-7797
2449-7800
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego opracowania jest zwrócenie uwagi na powszechny problem dyskryminacji dziecka w dostępie do edukacji z powodu jego pochodzenia etnicznego. Problem ten dotyka zwłaszcza dzieci mniejszości romskiej, wobec których stosowane są praktyki zakazane przez prawo antydyskryminacyjne, w szczególności segregacja szkolna i klasowa oraz praktyka nieprawidłowego umieszczania Romów w szkołach specjalnych. Artykuł przedstawia analizę sytuacji dzieci romskich w trzech wybranych państwach: Polska, Czechy, Słowacja na podstawie danych źródłowych, w szczególności badań na temat dyskryminacji i mniejszości, prowadzonych przez Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz innych zebranych danych. W opracowaniu zostały przedstawione również metody i próby podejmowane przez państwa w celu zwalczenia praktyk powodujących dyskryminację dzieci pochodzenia romskiego.

The aim of this study is to draw attention to the common problem of discrimination against children in access to education due to their ethnic origin. This problem affects particularly children of the Roma minority, who are subject to practices prohibited by anti-discrimination law, in particular school and class segregation and the practice of improper placement of Roma children in special schools. The article presents an analysis of the situation of Roma children in three selected countries: Poland, the Czech Republic and Slovakia, based on source data, in particular research on discrimination and minorities conducted by the European Union Agency for Fundamental Rights and other collected data. The study also presents methods and attempts by states to combat practices that discriminate against children of Roma origin.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies