Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Migracje z ziem polskich w XIX wieku we współczesnych podręcznikach do historii dla szkoły podstawowej

Tytuł:
Migracje z ziem polskich w XIX wieku we współczesnych podręcznikach do historii dla szkoły podstawowej
19th century migrations from the Polish lands in contemporary primary school history textbooks
Autorzy:
Wojdon, Joanna
Skotnicka-Palka, Małgorzata
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
Migracje
ziemie polskie pod zaborami
XIX wiek
podręczniki szkolne
reforma szkolna 2017
Migrations
Polish lands under partitions
19th century
school textbooks
school reform of 2017
Źródło:
Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny; 2021, 47 (XLVII), 1 (179); 225-238
2081-4488
2544-4972
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł prezentuje problem migracji politycznych, ekonomicznych oraz przymusowych przesiedleń ludności z ziem polskich w XIX wieku przedstawiony we współczesnych podręcznikach do historii dla uczniów szkoły podstawowej. Porównano podręczniki napisane w oparciu o „starą” i „nową” podstawę programową. Podręczniki przeanalizowano w oparciu o model wypracowany przez Raymonda Nkwenti Fru z Narodowego Uniwersytetu Lesotho (National University of Lesotho). Model ten pozwala dostrzec treści jawne i ukryte, uwzględnić różne typy narracji podręcznikowych.

The article presents the problem of political, economic and forced migrations of people from Polish lands in the 19th century, discussed in recently published history textbooks for elementary school students. Textbooks based on the old and the new core curriculum were compared. The analysis of textbooks was based on the model developed by Raymond Nkwenti Fru of the National University of Lesotho. This model allows us to see explicit and implicit content and take into account different types of textbook narratives.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies