Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uwarunkowania relacji wnuków z dziadkami w perspektywie doświadczeń studentów pedagogiki

Tytuł:
Uwarunkowania relacji wnuków z dziadkami w perspektywie doświadczeń studentów pedagogiki
Determinants of the relationship between grandchildren and grandparents from the perspective of the experiences of pedagogy students
Autorzy:
Gregorczuk-Prosicka, Joanna
Konopelko, Justyna
Data publikacji:
2025-03-31
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Tematy:
wnuki
dziadkowie
relacje
relacje międzypokoleniowe
uwarunkowania relacji
grandchildren
grandparents
relationships
intergenerational relationships
relationship conditions
Źródło:
Kultura i Edukacja; 2025, 1(147); 49-69
1230-266X
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rola dziadków w wychowaniu, dorastaniu i kształtowaniu dzieci oraz młodych dorosłych, mimo szerokiego wachlarza pozycji naukowych, stale jest tematem bieżącym i wymagającym zgłębiania. Relacja pomiędzy wnukiem a dziadkiem/babcią ma swój niepowtarzalny charakter i często wiąże się z zaangażowaniem w opiekę, wychowaniem czy edukacją w wymiarze międzygeneracyjnym. Przemiany w społeczeństwie oraz zachodzące na szeroką skalę zmiany pokoleniowe nieustannie wymuszają wręcz na teoretykach analizę aktualnych zależności w relacjach dziadków i wnuków. Podjęty temat ujmuje perspektywę osób wkraczających w dorosłość na relacje wnuk–dziadek. Artykuł zawiera przegląd teorii dotyczących tematu relacji wnuków z dziadkami oraz przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów kierunków pedagogicznych, dotyczące potencjalnych uwarunkowań tych relacji. Materiał badawczy zebrany został metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety internetowej i prezentuje opinie respondentów oparte na ich doświadczeniach w relacji z dziadkami i babciami. Nie ulega wątpliwości, że poruszany przez autorów temat charakteryzuje się wysoką istotnością społeczną oraz że powyższa tematyka jest godna uwagi z perspektywy różnych dziedzin naukowych.

The role of grandparents in the upbringing, growing up and shaping of children and young adults is, despite a wide range of scholarly positions, an ongoing issue that needs to be explored. The relationship between grandchild and grandfather/grandmother is unique and often involves an intergenerational commitment to care, nurture or education. The changes in society and the large-scale generational shifts that are taking place constantly exert pressure on theorists to analyse the current relationship between grandparents and grandchildren. The topic addressed here captures the perspective of those entering adulthood on grandparent-grandchild relationships. The article reviews theories of grandparent-grandchild relationships and presents the results of a survey of graduate students on the potential determinants of these relationships. The research material was collected through a diagnostic survey using an online survey technique and presents the opinions of respondents based on their experiences of relationships with grandparents. There is no doubt that the topic addressed by the authors is of high social relevance and that it deserves attention from the perspective of various scientific areas.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies