Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Modes of ekphrasis: Simone Martini’s Sienese condottiere through the eyes of Zbigniew Herbert and Gustaw Herling-Grudziński

Tytuł:
Modes of ekphrasis: Simone Martini’s Sienese condottiere through the eyes of Zbigniew Herbert and Gustaw Herling-Grudziński
Autorzy:
Słodczyk, Rozalia
Ziguras, Jakob
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
description
ekphrasis
intersemiotic translation
interartistic analysis
connotation
denotation
Źródło:
Przekładaniec; 2018, 2018, Special Issue 2018 – Word and Image in Translation; 120-139
1425-6851
1689-1864
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article focuses on descriptions of works of art in essays. It presents the form of ekphrasis and the method of inter-artistic analysis, and also emphasises the efficiency of the translatological perspective (e.g. intersemiotic translation) in the study of the phenomenon of ekphrasis. As a starting point for the analysis and interpretation of fragments of Herbert’s and Herling-Grudziński’s essays, the article presents Martini’s Guidoriccio da Fogliano at the Siege of Montemassi, from the perspective of art history. Next, it discusses the verbal accounts of the painting presented by Herbert and Herling- Grudziński, examining their contents and poetics and paying attention to the character of the descriptions they propose. The description may focus either on the object or on the viewer, either on the representation itself or on its connotations. Accordingly, it is suggested that the corresponding modes of ekphrasis should be labelled ‘denotative’ and ‘connotative’, respectively. The aim is to present concrete realizations of ekphrasis and characteristic modes of perceiving and writing about a work of art, as well as to show how the subjective perspective of the observer (describing, commenting, interpreting) and an idiomatic style of expression are manifested.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies