Tytuł pozycji:
Coś, czego nie da się zrozumieć, dzieje się na tej ulicy, w tym domu
W tekście poświęconym Egzorcyście (1973) Williama Friedkina autor przedstawia najbardziej popularne interpretacje tego filmu, które zazwyczaj odnosiły się do sytuacji opętania Regan MacNeil jako metafory niepokojów społeczno-politycznych i kryzysu wartości w Ameryce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Te typowe odczytania klasycznego już horroru Nadgrodkiewicz zestawia z reinterpretacjami filmu, które są wyrazem lęków pojawiających się w ostatnim dziesięcioleciu (m.in. niepokój społeczny związany z przemocą seksualną na nieletnich czy lęk przed konsekwencjami militarnej obecności Stanów Zjednoczonych w Iraku). Autor sugeruje, że wszystkie te interpretacje łączy myśl, która zachęca do odczytania filmu przede wszystkim w kategoriach religijnych, czy też uniwersalnej walki dobra ze złem. Taka była pierwotna intencja zarówno Friedkina, jak i Williama Petera Blatty’ego, autora pierwowzoru literackiego.
The article deals with The Exorcist (1973) directed by William Friedkin, and the most popular interpretations of this film, which most commonly referred to the demon possession of Regan MacNeil, as a metaphor for socio-political unrest and the crisis of values in the USA in the late 60s and early 70s of the twentieth century. The author contrasts these typical readings of the classic horror with more recent interpretations expressing the fears of the last decade (such as the fear of the consequences of the American military presence in Iraq, or of sexual child abuse). The author suggests that the common factor present in all those interpretations is the tendency to interpret it in religious categories, or as universal struggle of good against evil. Such was the original intention of both Friedkin, and William Peter Blatty, the author of the text that the film was based on.