Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cele edukacyjne i wychowawcze czasopisma dla dziewcząt (na przykładzie magazynu Filipinka)

Tytuł:
Cele edukacyjne i wychowawcze czasopisma dla dziewcząt (na przykładzie magazynu Filipinka)
Educational goals in magazine for girls (on the example of the magazine Filipinka)
Autorzy:
Zielińska, Katarzyna Ewa
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
kobiety
dziewczęta
czasopisma
prasa
edukacja
rozwój
women
girls
magazines
press
education
Źródło:
Zeszyty Prasoznawcze; 2017, 60, 3 (231); 633-648
0555-0025
2299-6362
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pismo Filipinka przez prawie 50 lat ukazywania się realizowało liczne cele edukacyjne, takie jak: promocja kształcenia kobiet, wspieranie rozwoju, wychowywanie dziewcząt do samodzielności i niezależności intelektualnej. Zdaniem autorki zbyt rzadko podejmowany jest temat poznawczej funkcji pism dla dziewcząt, a próby realizowania przez nie programu wychowawczego często niedoceniane. Autorka dostrzega dużą rozbieżność w sposobie oceniania pism dla młodzieży (zwłaszcza dla dziewcząt), często spowodowaną wewnętrzną niejednorodnością tych tytułów (wiele tematów, różnorodny dobór gatunków dziennikarskich) oraz różnicami w poglądach na wychowanie młodzieży. Przykład Filipinki przytaczany jest jako pozytywna (udana) próba realizacji ambitnego, neutralnego światopoglądowo programu wychowawczego. Istotny wydaje się fakt, że został zrealizowany w czasopiśmie dla dziewcząt tradycyjnie rozpoznawanym głównie jako pismo rozrywkowe i poradnik. Autorka zidentyfikowała i omówiła najważniejsze założenia tego programu, jakimi były: popularyzacja edukacji kobiet, kształtowanie istotnej roli kobiety w środowisku domowym, budowanie tożsamości w grupie rówieśniczej oraz równorzędnej relacji w związku.

Magazine Filipinka for almost 50 years of existence had realized multiple educational aims, such as: promotion of women’s education, supporting the youth, striving for girl’s self-esteem and intellectual independence. According to author the idea of educational aims of magazines for girls is discussed by too few Polish reviewers; also their educational functions are predominantly unappreciated. Author identifies discrepancy in opinions about such magazines, probably caused by their internal heterogeneity (too many topics, extremely diversified choice of press forms) and by ideological differences, concerning upbringing of youth. Filipinka confirms that magazines for girls, traditionally recognized as fashion and health guidebooks, may be ground for fulfilling ambitious educational program for young women. Author identified and discussed basic issues of this program such as: promotion of girls education, creating important role-model in home environment, building firm position in group, also in equal, non-hierarchical relationship with opposite sex.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies