Tytuł pozycji:
Wyprawa do Soclandu
Marszałek prezentuje książkę Piotra Zwierzchowskiego Pęknięty monolit traktującą o polskim socrealizmie filmowym. Autor tej publikacji ujmuje zjawisko wieloaspektowo: nie tylko przez wydarzenia filmowe, ale też przez prymarny kontekst kinematograficzny; nie tylko przez fabularne schematy narracyjne, ale też przez propagandowe obrazy dokumentalne i „dokumentalne”; wreszcie przez refleksję nad kształtem powojennej kultury popularnej. Obok analiz modelowych filmów znajdujemy w niej relacje o przedsięwzięciach propagandowych i organizacyjnych. Autor charakteryzuje też rolę krytyki filmowej tamtego czasu. Ta charakterystyka jest celna, bo choć nie ukrywa mizerii inwentarza, uwzględnia ówczesne realia: nikogo nie oszczędza, ale też nikogo nie piętnuje.
Marszałek presents Piotr Zwierzchowski’s book A Fractured Monolith [Pękniety monolit] on Socrealism in Polish movies. The multi-faceted examination of the issue is presented not only through cinematic events but also through the primary context of cinematography; not only through fictional narrative patterns but also through propagandist documentary and „documentary” films; and at last through reflections on the shape of post-war pop culture. Readers can also find accounts of the propaganda and organizational projects. The author also describes the role of film criticism of the period. The description is apt because although it discloses the misery of inventory, it takes into account the then reality: it neither spares anybody nor it stigmatizes anybody.