Tytuł pozycji:
Spór o nowe widzenie – kilka uwag o obecności Juliusza Słowackiegow twórczości Juliana Przybosia
- Tytuł:
-
Spór o nowe widzenie – kilka uwag o obecności Juliusza Słowackiegow twórczości Juliana Przybosia
- Autorzy:
-
Kmiecik, Michalina
- Data publikacji:
-
2012
- Wydawca:
-
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Źródło:
-
Konteksty Kultury; 2012, 8
2353-1991
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przyboś’s meeting with Słowacki’s works resulted in some very interesting poems and texts of essay character. The first part of the article focuses on the lyrical works inspired by the poem W Szwajcarii: the most important thing are Przyboś’s efforts to “see anew” the images from Słowacki’s poem and transfer them into his own poetic diction. On the example of the poem Tęcza na burzy, the devices intended to extract Słowacki’s “realism”, concentration on the watched landscape and profound consciousness of its motion, are shown. Another interesting issue seems to be the influence of Słowacki’s poetic idiom on Przyboś’s works. It is not limited to the poems directly dedicated to the Romanticist poet, but unquestionably influences the development of imagery of such cycles as the cathedral poems or Pióro z ognia. Słowacki’s mystical works inspire the 20th-century poet to reuse and transform the motif of light, motion, or fading in his texts, as well as to rewrite specific images appearing in Król-Duch and later lyrical works by Słowacki into the language of poetic prose.