Tytuł pozycji:
Wybrane determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
- Tytuł:
-
Wybrane determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
Selected determinants of entrepreneurship development in Poland
- Autorzy:
-
Walczak, D.
Zoladkiewicz, A.
- Data publikacji:
-
2015
- Wydawca:
-
The Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu; 2015, 17, 3
1508-3535
2450-7296
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badań było określenie zmiennych wpływających na liczbę przedsiębiorstw w poszczególnych
gminach. Poznanie tych zmiennych pozwoli na potencjalne określenie działań, które mogą podejmować
gminy, aby pozytywnie oddziaływać na liczbę przedsiębiorstw na swoim terenie. Dokonano podziału badanych
zmiennych ze względu na charakter gminy: wiejska, miejska i miejsko-wiejska. W celu wyjaśnienia
wpływu poszczególnych parametrów na rozwój przedsiębiorczości dokonano estymacji liniowego modelu
ekonometrycznego za pomocą klasycznej metody najmniejszych kwadratów (KMNK) z wykorzystaniem
oprogramowania ekonometrycznego gretl. Dane, które wykorzystano w modelu pochodziły z Banku Danych
Lokalnych GUS. Stwierdzono, że we wszystkich rodzajach gmin do istotnych zmiennych wywierających
wpływ na rozwój przedsiębiorczości należały: dochody podatkowe – podatek od nieruchomości na mieszkańca,
mieszkania wyposażone w instalacje centralnego ogrzewania, udział osób w wieku produkcyjnym,
liczba fundacji, stowarzyszeń i organizacji społecznych na 1000 mieszkańców.
Development of the entrepreneurship is and will be one of the most important-factors of communes’
development. It is entrepreneurships, mainly from the SME sector, that create workplaces and pay taxes. With
regard to the above, the aim of the thesis is to define variables influencing the number of entrepreneurships in
a specific commune. Getting to know such variables will allow for description of potential actions that should
be taken by communes in order to positively influence the factors affecting the number of entrepreneurships
on their area. The paper divides the variables in relation to the commune’s type: rural, urban or urban
and rural. It was found that in all types of communes the following significant variables exert an impact
on the development of entrepreneurship: income tax – property tax per capita, flats equipped with central
heating, share of people of working age, number of foundations, associations and social organizations per
1000 inhabitants.