Tytuł pozycji:
Etyczne aspekty mediów społecznościowych oraz ich wpływ na zachowanie i sposób myślenia na początku XXI w.
Nowe media, portale społecznościowe i inne tego typu komunikatory stały się w naszych
czasach nie tylko instrumentami komunikacji, ale także areopagami, środowiskami
życia i działania wielu ludzi, zwłaszcza młodych. Celem tekstu jest próba oceny etycznej
różnych nowych form komunikacji elektronicznej z punktu widzenia etyki katolickiej,
w kontekście wychowania dzieci i młodzieży. W tekście są omówione niektóre problemy
etyczne użytkowników mediów społecznościowych oraz ich konsekwencje dla relacji międzyludzkich.
Analizowane są najnowsze badania naukowe oraz teksty katolickiej nauki
społecznej. Przywołane są poglądy współczesnych myślicieli, na czele z Maurizio Ferrarisem,
który snuje rozważania na temat etyki nowych mediów, stawiając kontrowersyjne
pytanie: czy iPad ma duszę?
In our time, new media, social networks and other such instant messengers have become
not only instruments of communication, but also ‘Areopaguses’, environments of
the life and activities of many people, especially the young. The text attempts to ethically
evaluate various new forms of electronic communication in the light of Catholic ethics and
in the context of the education of children and youth. The article discusses certain ethical
problems of social media users and their consequences for interpersonal relationships. The
most recent scientifi c research and texts of Catholic social science are analysed. The text
cites views of modern thinkers, including Maurizio Ferraris, who deliberates on the ethics
of new media, raising the controversial question: does the iPad have a soul?