Tytuł pozycji:
TRANSFERBEWEGUNGEN ZWISCHEN OSTMITTELEUROPA UND DEN WESTLICHEN KIRCHENMUSIKALISCHEN ZENTREN REGENSBURG, WIEN UND ROM VOM 17. BIS ZUM 20. JAHRHUNDERT
- Tytuł:
-
TRANSFERBEWEGUNGEN ZWISCHEN OSTMITTELEUROPA UND DEN WESTLICHEN KIRCHENMUSIKALISCHEN ZENTREN REGENSBURG, WIEN UND ROM VOM 17. BIS ZUM 20. JAHRHUNDERT
RUCH TRANSFEROWY MIĘDZY EUROPĄ ŚRODKOWO-WSCHODNIĄ A ZACHODNIMI OŚRODKAMI MUZYKI KOŚCIELNEJ W RATYZBONIE, WE WIEDNIU I W RZYMIE OD XVIII DO XX WIEKU
- Autorzy:
-
Haberl, Dieter
- Data publikacji:
-
2015
- Wydawca:
-
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych
- Źródło:
-
Musica Ecclesiastica; 2015, 10; 43-58
2353-6985
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozwój muzyki kościelnej od stuleci przebiega w oparciu o centra, które wyznaczają jego kierunki. Od XVII do XX w. ośrodkami, które skupiały na sobie szczególną uwagę katolicyzmu (choć także protestantyzmu), w obszarze muzyki kościelnej były Ratyzbona, Wiedeń i Rzym. Artykuł omawia wymianę „ideową” w muzyce kościelnej, jaka dokonywała się pomiędzy tymi centrami a Europą Środkowo-Wschodnią. Autor prowadzi swoją refleksję, wyznaczając następujące części w swoim artykule: (1) rzymscy kapelmistrzowie na dworze królów polskich; (2) długa koegzystencja stile antico i stile moderno w katolickiej muzyce kościelnej w XVII i XVIII w.; (3) Carl Proske, pochodzący ze Śląska, a reforma muzyki w katedrze ratyzbońskiej; (4) członkowie z Europy Środkowo-Wschodniej w stowarzyszeniu cecyliańskim Franza Xavera Witta; (5) studenci w ratyzbońskiej Szkole Muzyki Kościelnej Franza Xavera Haberla z Europy Środkowo-Wschodniej; (6) A. de Santi oraz L. Perosi jako reformatorzy katolickiej muzyki kościelnej we Włoszech.