Tytuł pozycji:
Między intelektualistą konkretnym a parezją. Pytanie o nauczyciela w perspektywie teoretycznej Michela Foucaulta
- Tytuł:
-
Między intelektualistą konkretnym a parezją. Pytanie o nauczyciela w perspektywie teoretycznej Michela Foucaulta
Between specific intellectual and parrhesia. The question of the teacher in the theoretical perspective of Michel Foucault
- Autorzy:
-
Chutorański, Maksymilian
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologii
- Tematy:
-
intelektualista konkretny
etyka
specific intellectual
parrhesia
teacher
ethics
- Źródło:
-
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN; 2014, 1
2353-7914
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prezentowany tekst jest rozszerzoną wersją wystąpienia wygłoszonego podczas XXV letniej Szkoły Młodych Pedagogów (Kazimierz Wielki, 12-17.09.2011). Głównym celem artykułu jest próba wykorzystania kategorii Michela Foucaulta do myślenia o nauczycielu. Szczególnie dwie z nich są istotne dla prezentowanych rozważań: parrhesia i intelektualista konkretny. W artykule uzasadniam, że te kategorie pozwalają przemyśleć etyczne zobowiązania wpisane w rolę zawodową nauczycieli i ich odpowiedzialność za sferę publiczną.
The text is an expanded version of the paper delivered at the 25th Summer School for Young Pedagogues (Kazimierz Wielki, 12-17.09.2011). The main purpose of this article is an attempt to use the categories of Michel Foucault to think about a teacher. Especially two of them are relevant to the presented considerations: parrhesia and specific intellectual. The article suggests that these categories allow you to rethink ethical obligations included in the professional role of teachers and their responsibility for the public sphere.