Tytuł pozycji:
Problemy związane z reformowaniem oświaty
Publikacja została sfinansowana ze środków grantu Wydziału Nauk Społecznych
Uniwersytetu Gdańskiego na projekty młodych naukowców i uczestników studiów
doktoranckich na 2016 r. Nr grantu: 538-7300-B273-16.
Bartosz Atroszko
Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego krytykowane są nie tylko określone, konkretne reformy, ale również sama idea reform oświaty. Może wydawać się to paradoksalne, gdyż z założenia reformy edukacyjne przeprowadza się po to, by polepszyć funkcjonowanie szkolnictwa. Zrozumienie tej krytyki być może pozwoli zrozumieć skąd bierze się opór wobec zmian oraz bariery zmian w edukacji. W niniejszym artykule przedstawione zostały i omówione podstawowe problemy związane z reformowaniem oświaty, którymi są: 1) brak oczekiwanych skutków reform, 2) negatywne konsekwencje reform, 3) uwikłanie reform i reformatorów w sferę polityki oraz w kwestie ideologiczne, 4)
pozorność zmian wprowadzanych przez reformę, 5) oparcie reform na wiedzy, która jest relatywna, kontekstowa i niepełna.