Tytuł pozycji:
Jak pokazać lek? Opakowania leków jako płaszczyzny wizualne
Przestrzeń publiczna coraz częściej operuje tekstami multimodalnymi, łączącymi w sobie elementy językowe i graficzno-obrazowe. Artykuł stanowi próbę analizy lingwistycznej tekstów multimodalnych, opisanych na przykładzie opakowań leków. Korpus badawczy stanowi 50 opakowań leków przeciwbólowych, dostępnych w Polsce bez recepty, a zatem takich, o których kupnie samodzielnie decyduje klient. Ekonomizacja percepcji oraz chęć zaprezentowania leku w sposób atrakcyjny dla odbiorcy sprawiają, że opakowania leków, łącząc w sobie elementy językowe i obrazowe, nieustannie ewoluują. Jednocześnie opakowania te pozostają spójną pod względem funkcjonalnym, strukturalnym i semantycznym całością, co uprawnia do traktowania ich w kategoriach semiotycznie zaaranżowanych płaszczyzn wizualnych.
Public space more and more often makes use of multimodal texts, combining linguistic and graphic-picture elements in them. The present article constitutes an attempt at a linguistic analysis of multimodal texts described on the example of medication packaging. The research corpus poses 50 medicine packages of pain-relieving medications available in Poland without a prescription, hence those whose purchase is independently decided about by a customer. The economization of perception as well as the willingness to present a particular medicament in a way that is attractive for the recipient cause that medicine packaging continually evolves combining linguistic and picture elements in them. Simultaneously, those packages remain a whole which is coherent in functional, structural and semantic terms and that, in turn, entitles them to be treated in as semiotically arranged visual planes.