Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Między zrównoważeniem i wykluczeniem. Kolizje projektowania uniwersalnego z transportem zrównoważonym na przykładzie Warszawy

Tytuł:
Między zrównoważeniem i wykluczeniem. Kolizje projektowania uniwersalnego z transportem zrównoważonym na przykładzie Warszawy
Autorzy:
Drozda, Łukasz
Współwytwórcy:
Uniwersytet Warszawski
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Wydział Architektury Politechniki Śląskiej
Słowa kluczowe:
projektowanie uniwersalne
universal design
polityka miejska
dostępność
przestrzeń miejska
wykluczenie
Warszawa
urbanistyka taktyczna
zrównoważony transport
planowanie przestrzenne
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788394787110
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/19986  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Problemy wywoływane przez system transportowy, jak zjawisko kongestii czy powodowane przezeń koszty środowiskowe, sprzyjają wdrażaniu we współczesnych miastach rozwiązań z zakresu zrównoważonego transportu. Służą temu między innymi promocja i rozbudowa infrastruktury rowerowej, ułatwienia dla ruchu pieszego oraz udoskonalanie sieci publicznego transportu zbiorowego. Jak pokazuje jednak przykład Warszawy, wprowadzane środki stoją często w sprzeczności z zasadami projektowania uniwersalnego (universal design), mającego na celu ułatwianie funkcjonowania takich grup wykluczonych przestrzennie użytkowników jak nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale i seniorzy, dzieci oraz inne osoby o ograniczonej mobilności. Zjawisko to skutkuje niedostrzeganymi często miejskimi konfliktami społecznymi o podłożu warunkowanym nie ekonomicznie, ale przez preferencje i potrzeby odmiennych użytkowników przestrzeni. Opracowanie ilustruje opisywany problem na przykładzie tworzącego się systemu tak zwanych pasów rowerowych oraz barier przestrzennych dla ruchu pieszego obecnych na terenie Warszawy. Artykuł wykorzystuje metodę fotograficzną oraz analizy przestrzenne opracowane przy wykorzystaniu systemu informacji geograficznej(GIS). Jak pokazuje badanie kolizji między zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi i projektowaniem uniwersalnym, wdrażane w polskiej stolicy rozwiązania preferują na ogół tylko jedną grupę użytkowników: osoby pełnosprawne i dorosłe. Artykuł omawia możliwe do zastosowania rozwiązania naprawcze: zarówno z zakresu „twardych” działań inwestycyjnych, jak i organizowanej w niewielkiej skali „urbanistyki taktycznej”. Na przykładzie miast hiszpańskich pokazane zostały ponadto niektóre rozwiązania wzorcowe w zakresie projektowania urbanistycznego włączającego zróżnicowane grupy użytkowników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies