Tytuł pozycji:
Massification of higher education and the elitism of universities. Analysis of the concepts based on the work of Ryszard Borowicz
artykuł pt. „Umasowienie (wy)kształcenia na poziomie wyższym a elitarność uczelni.
Analiza pojęć na podstawie prac Ryszarda Borowicza” poświęcony jest szeroko dyskutowanemu
zagadnieniu umasowienia (wy)kształcenia na poziomie szkoły wyższej po transformacji ustrojowej
z końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Praca nawiązuje do zainteresowań badawczych Ryszarda
Borowicza (socjologa i pedagoga), a powstała z inspiracji jego wypowiedziami dotyczącymi
tego zjawiska na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia i jego konsekwencjami, które wywarły
wpływ na jakość edukacji w Polsce. Autor artykułu prowadzi dyskusję z Profesorem Borowiczem
w 5 punktach. W pierwszym przedyskutowana została kwestia umasowienia studiów jako zjawiska
masowego, przy czym uwagi poczynione zostały w odniesieniu do rozumienia wskaźników skolaryzacji
netto i brutto. Okazuje się, że nie jest to jedyny sposób rozumienia umasowienia, w związku
z tym w punkcie drugim omówione zostały dwa inne znaczenia terminu „umasowienie (wy)kształcenia”,
m.in. umasowienie jako proces wyrównywania szans edukacyjnych oraz jako rodzaj normy
społecznej, a nawet swoistej mody. W trzecim punkcie omówione zostały niektóre następstwa umasowienia
(wy)kształcenia, związane z wpływem tego zjawiska na elitarności uczelni, rozumianej na
sposób merytokratyczny, preferowany przez R. Borowicza. W czwartym z kolei omówiono inne
niż proponuje ww. autor rozumienie elitarności uczelni, tj. elitarności opartej na wysokiej jakości
programach kształcenia. W ostatnim piątym punkcie przedyskutowano pojęcie programu ukrytego
oraz o możliwym jego pozytywnym wpływie na jakość współczesnej edukacji w szkołach wyższych.