Tytuł pozycji:
Czy polską oświatę można zmieniać czy już tylko reanimować?
20 marca 2014 szkolnictwo wyższe oraz oświata w Polsce poniosły niepowetowaną stratę
– zmarł prof. zw. dr hab. Ryszard Borowicz1, wybitny naukowiec, którego obszar badań rozciągał
się od socjologii po pedagogikę. Badacz ten przez całe swoje życie zawodowe poszukiwał odpowiedzi
na nurtujące socjologów edukacji i pedagogów pytania i wątpliwości oraz próbował rozwiązać
tzw. nierozwiązywalne kwestie społeczne. Jedną z takich kwestii okazuje się stan polskiego systemu
edukacji. Liczne reformy i nieustające zmiany podstaw programowych, sprzeczność wielu regulacji
prawnych – to tylko przykłady problemów, z jakimi od lat boryka się polska oświata.
Niniejszy artykuł stanowi zbiór wybranych przemyśleń autora z zakresu problemów współczesnej
edukacji i poświęcony jest próbie odpowiedzi na pytania na temat kondycji polskiego systemu edukacji
oraz potrzeby jego reformowania, jak również kierunków tych zmian. Ta tematyka była bowiem
przedmiotem wielu niedokończonych dyskusji toczonych między autorem tekstu a śp. prof.
Ryszardem Borowiczem, którego pamięci ten tekst jest dedykowany