Tytuł pozycji:
Młodzieżowa szkoła liderów – jako przykład dobrych praktyk w edukowaniu samorządów uczniowskich
Początek lat 90. XX wieku to szereg zmian, które w wyniku transformacji ustrojowej
objęły niemal wszystkie obszary funkcjonowania polskiego społeczeństwa. Nie ominęły one także
sfery edukacji. Jednym z priorytetów było kształtowanie w młodych pokoleniach postaw prospołecznych
i proobywatelskich na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz wspierania samorządności
uczniowskiej, która została zapisania w nowej wówczas Ustawie z dnia 7 września 1991
roku o systemie oświaty, a dokładnie w jej artykule 55. Brakowało jednak konsekwentnych i spójnych
na poziomie systemowym działań, które stymulowałyby rozwój samorządów uczniowskich.
W Bydgoszczy zrodził się wówczas pomysł stworzenia Młodzieżowej Szkoły Liderów, dedykowanej
liderom szkolnych samorządów uczniowskich. Idea ta spotkała się z ogromnym zainteresowaniem
młodzieży oraz uznaniem władz oświatowych na poziomie lokalnym i centralnym. Młodzieżowa
Szkoła Liderów działa przez prawie dwadzieścia lat, kształtując kolejne pokolenia liderów szkolnych
samorządów uczniowskich i odciskając znaczące piętno na to, co w ówczesnych czasach działo się
w placówkach oświatowych województwa bydgoskiego, a po reformie samorządowej – kujawsko-
-pomorskiego. Dziś wielu absolwentów Młodzieżowej Szkoły Liderów to osoby odgrywające znaczące
role społeczne i pełniące eksponowane stanowiska, które z dużym sentymentem i szacunkiem
odnoszą się do przygody i doświadczenia, jakie zdobyły w Młodzieżowej Szkole Liderów, której
działalności poświęcony jest niniejszy tekst. Jej twórcą był zmarły w 2016 roku mgr Jan Hibner,
któremu dedykowany jest ten numer czasopisma.