Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowej

Tytuł:
Pasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowej
Passenger Express Trains in Poland – Development and Evolution After the Second World War
Autorzy:
Soczówka, Andrzej
Massel, Andrzej
Współwytwórcy:
Instytut Kolejnictwa, Warszawa
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Geograficzne
Słowa kluczowe:
infrastruktura kolejowa
sieć
transport kolejowy
pociągi ekspresowe
historia kolei
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00459453
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20941  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pierwsze połączenia ekspresowe w Polsce po II wojnie światowej uruchomiono w latach 50. Ich intensywny rozwój nastąpił w drugiej połowie lat 80. W 1992 roku uruchomiono dwie nowe kategorie połączeń ekspresowych: EuroCity na trasach międzynarodowych oraz InterCity na trasach krajowych. Najwięcej pociągów kwalifikowanych kursowało pod koniec lat 90. XX wieku. W kolejnych latach, ze względu na degradację infrastruktury kolejowej i wydłużenie czasów przejazdów część pociągów ekspresowych przeklasyfikowano na pospieszne. Realizowane po wejściu do Unii Europejskiej projekty modernizacji infrastruktury kolejowej, przede wszystkim na liniach wchodzących w skład sieci TEN-T, w połączeniu z rewitalizacją wielu innych odcinków, pozwoliły na znaczne skrócenie czasów przejazdów na wielu trasach, szczególnie tych łączących Warszawę ze stolicami obecnych województw. Równolegle wprowadzono nową generację taboru, w tym EZT dużych prędkości ED250 Pendolino, nowe wagony i lokomotywy dla pociągów dalekobieżnych. W przypadku wielu relacji osiągnięto w ostatnich latach historycznie najkrótsze czasy przejazdów. Celem badań jest analiza głównych kierunków rozwoju i ewolucji systemu połączeń ekspresowych w Polsce. Na podstawie historycznych danych rozkładowych przeanalizowano ewolucję oferty przewozowej w tym segmencie rynku, zarówno pod względem ilościowym, jak jakościowym. Zaproponowano kilka wskaźników, pozwalających na prowadzenie analiz porównawczych oferty kolejowej w oparciu o rozkłady jazdy. Badania dowiodły, że dotychczasowy rozwój połączeń kolejowych ekspresowych w Polsce miał charakter falowy.Pierwszy okres maksymalnego rozwoju przypada na lata 90. XX wieku, a drugi – na okres po 2015 roku. W dyskusji autorzy artykułu starają się wskazać kierunki potencjalnej ewolucji tego segmentu połączeń pasażerskich w kontekście:programów rozwoju i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz taboru, intensywnej rozbudowy autostrad i dróg ekspresowych oraz wdrażania IV pakietu kolejowego UE, związanego z liberalizacją rynku przewozów pasażerskich. Dwa ostatnie wspomniane czynniki są wyzwaniami dla rozwoju segmentu pociągów ekspresowych w Polsce.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies