Tytuł pozycji:
Ryzyko i konsekwencje zaburzeń głosu występujących po chorobie COVID-19 oraz ich wpływ na pracę nauczyciela
Poprawna emisja głosu jest warunkiem koniecznym do zaspokojenia jednej z podstawowych potrzeb człowieka – komunikacji. Dla wielu osób w wielu grupach zawodowych emisja głosu stanowi również zasadnicze narzędzie pracy. Aktorzy, lektorzy, politycy, mówcy, dziennikarze, a także nauczyciele narażeni są na częstą eksploatację głosu. Badania wskazują, że istnieje wysokie ryzyko wystąpienia zaburzeń głosu właśnie w tej grupie zawodowej. Te nieprawidłowości stanowią nie tylko problem zdrowotny, ale również ekonomiczny, ponieważ aktywność zawodowa nauczycieli z problemami głosowymi może być znacząco ograniczona. W czasach pandemii koronawirusa dostrzeżono szereg powikłań w obszarze pracy krtani i fizjologii głosu po przechorowaniu COVID-19. Wirus może wnikać do wnętrza tkanek fałdów głosowych, doprowadzając do patologicznych stanów pracy w obrębie krtani. COVID-19 wpływa również negatywnie na wiele innych układów, które odpowiadają za proces tworzenia głosu (system oddechowy, układ nerwowy). Środowisko pracy nauczycieli nie sprzyja rekonwalescencji głosu. Pedagodzy często przemawiają w hałasie, narażeni są na stres, a sale lekcyjne nie spełniają sprzyjających warunków akustycznych. Nieleczone, zaburzenia krtani mogą zagrozić prawidłowej fizjologii głosu, doprowadzając nauczycieli do niemożności wykonywania swoich obowiązków zawodowych, zmuszając ich jednocześnie do rezygnacji z pracy. Badania wskazują jednak na wysoką skuteczność stosowania zasad higieny i terapii głosu w leczeniu dysfonii.
Correct voice production is a necessary condition to achieve one of the basic human needs – communication. For many people, in many professional groups, voice production is also an essential work tool. Actors, lectors, politicians, speakers, journalists, and teachers are exposed to frequent exploitation of the voice. Research shows that there is a high risk of developing voice disorders in this professional group. These disorders constitute not only a health problem, but also an economic one, because the professional activity of teachers with vocal problems may be significantly reduced. In the current times of the coronavirus pandemic, a number of complications have been noticed in the area of laryngeal function and voice physiology after COVID-19 disease. The virus can penetrate into the tissues of the vocal folds, leading to pathological states of work within the larynx. COVID-19 also negatively affects many other structures of the human body that are responsible for the process of voice production (respiratory system, nervous system). The teachers’ work environment is not conducive to voice recovery. Teachers often speak in noise, are exposed to stress, and classrooms do not meet favorable acoustic conditions. Untreated, persistent laryngeal disorders can threaten voice physiology, making teachers unable to perform their professional duties while forcing them to quit their jobs. However, research shows that hygiene and voice therapy in the treatment of dysphonia is highly effective.