Tytuł pozycji:
W poszukiwaniu modelu wczesnoszkolnej edukacji zdalnej w dobie pandemii. Z doświadczeń nauczycieli
Kształcenie zdalne w czasie pandemii COVID-19 stało się koniecznością, do której nie byli
przygotowani ani nauczyciele, ani pozostali uczestnicy tego procesu. W nowych realiach tradycyjna
dydaktyka okazała się nieskuteczna. Konieczna była zmiana modelu kształcenia z „dydaktyki
przekazu i sprawdzania” na „dydaktykę relacji”. Doświadczenia praktyków próbujących w sposób
innowacyjny podejmować kształcenie małych uczniów z wykorzystaniem Internetu są przedmiotem
badań zaprezentowanych w opracowaniu. Wywiady z sześcioma nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej
wskazują na pewne znaczące składniki, które konstruują nowy model pracy zdalnej
skierowanej do najmłodszej grupy wiekowej uczniów. Podstawą tego modelu są relacje między nauczycielem
a uczniami i ich rodzinami oraz relacje w grupie rówieśniczej. Nad nimi nadbudowana
jest współpraca i budowanie wewnętrznej siły uczestników, a na szczycie znajduje się dydaktyka
zdalna. Edukacja zdalna małych dzieci w wypowiedziach badanych zakłada ustalenie celów i zasad,
docenianie i motywowanie, uczenie się wspólne i na błędach oraz włączanie w ten proces całego
środowiska wychowawczego. Skonstruowany przez nauczycielki obraz edukacji zdalnej małych
uczniów wskazuje, że w sytuacjach kryzysowych jest ona możliwa, ale wymaga uważności i dobrej
komunikacji oraz troski o dobrostan fizyczny i psychiczny uczestników tego procesu.