Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polityka NRD wobec Polski a wschodnioniemiecka recepcja twórczości Tadeusza Różewicza

Tytuł:
Polityka NRD wobec Polski a wschodnioniemiecka recepcja twórczości Tadeusza Różewicza
Autorzy:
Zielińska, Mirosława
Współwytwórcy:
Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Atut, Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego
Słowa kluczowe:
polityka kulturalna
Heinrich Olschowsky
Henryk Bereska
Tadeusz Różewicz
Gesichter und Masken
Versuch einer Rekonstuktion
NRD
recepcja
Theater der Zeit
Bitterfeld
Kartoteka
Die Falle
Der Hungerkünstler geht
Martin Meltke
Weiße Ehe
transfer kulturowy
Zeugen
polska literatura
Mirosława Zielińska
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2517  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Mirosława Zielińska

Podsumowując, można stwierdzić, że wraz z „emancypacją estetyczną" - jak określił to Werner Mittenzwei, autor biografii Brechta i wstępu do wydania dramatów Różewicza z 1974 r. - jaka rozpoczyna się w NRD wraz z początkiem lat 70. „rośnie z jednej strony zainteresowanie teatrem z Polski, z drugiej zaś zrozumienie dla twórczości dramatycznej takich autorów jak Tadeusz Różewicz. Martin Linzer w szczytowej fazie recepcji jego sztuk w NRD - jeszcze przed grudniem 1981 r. - tak ujął ich znaczenie: „Tadeusz Różewicz stal się nam szczególnie bliski, a jego sztuki maj szansę znaleźć zrozumienie i rezonans w naszych czasach i w naszej sytuacji społecznej. Ich prowokacja moralna również u nas trafia celnie i wywołuje zakłopotanie". Recepcja Różewicza wiąże się w dwóch ostatnich dekadach NRD z jednej strony z rosnącym za potrzebowaniem na „inny dramat" - od Października '56 ściśle wiązanym z „próbą poluzowania gorsetu oficjalnej polityki kulturalnej" (obejmującej także kwestie estetyczne) - z drugiej strony rozpoznaniem, że teatr „groteskowej obcości", jak określił go Martin Esslin, brytyjski teatrolog węgierskiego pochodzenia, powstający w sytuacji presji cenzury, zawiera wiele pośrednichaluzji do aktualnej sytuacji politycznej. Należy także podkreślić, że obecność dramatu z Polski - w tym utworów Tadeusza Różewicza - w NRD pozwalała wschodnim Niemcom na manifestowanie sympatii do Polski i Polaków, zarówno po cezurze Sierpnia '80 i zamrożeniu kontaktów z Polską, jak i po 13 grudnia 1981 r. - interpretowanym jednym głosem przez enerdowskie media jako powrót PRL-u do „normalności" oraz „na drogę wierności socjalizmowi". Wpisywało się to w coraz bardziej krytyczny stosunek obywateli NRD do własnego państwa w ostatnich latach jego istnienia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies