Tytuł pozycji:
Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej
Piotr Plichta
Wydanie książki zostało sfinansowane przez Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi
Spis treści: Nowe media – zagrożenia i szanse dla profilaktyki zachowań dysfunkcjonalnych, Wiesław Poleszak
Cyfrowych tubylców trzeba uczyć inaczej. Dlaczego i jak – wprowadzenie, Lechosław Hojnacki
Internet w pomocy psychologicznej i promocji zdrowia psychicznego w świetle objawów psychopatologicznych, Bassam Aouil
Manipulacja i perswazja w programach telewizyjnych a zachowania dzieci, Stanisław Juszczyk
Rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną wobec korzystania z Internetu – próba zarysowania nowego obszaru badawczego i wstępne wyniki badań, Piotr Plichta
Bullying i cyberbullying a pochodzenie i płeć wśród uczniów angielskiej szkoły, Peter K. Smith, Fran Thompson, Saba Bhatti
Bullying tradycyjny a cyberbullying. Przejawy agresji elektronicznej wśród uczestników czatu internetowego, Radosław Mysior
Wewnętrzny imperatyw pisania. Społeczne znaczenie i funkcje blogów, Magdalena Szpunar
Fora internetowe jako przykład pozytywnego wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjnych w rozwoju zainteresowań, Marcin Michałowski
Dlaczego nauczyciele powinni zaprzyjaźnić się z nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi? Kamila Knol-Michałowska
Miejsce technologii informatycznej w dydaktyce muzyki, Piotr Soszyński
Projekty dziennikarsko-filmowe w interdyscyplinarnym modelu nauczania z wykorzystaniem telewizji internetowej KMTI@TV, Anna Ucińska, Natalia Warszawska
Ze wstępu: O ile wykorzystywanie nowych mediów w dydaktyce czy, szerzej, w uczeniu
się i nauczaniu jest już stosunkowo szeroko podejmowane w literaturze
pedagogicznej, o tyle ich wychowawcze aspekty wydają się jeszcze nie mieć
należnego im miejsca. Tak więc jednym z ważnych celów publikacji jest pomoc praktykom z obszaru edukacji w lepszym rozumieniu
fenomenu uczestnictwa dzieci i młodzieży w świecie nowych mediów
wraz z towarzyszącymi temu zjawisku szansami i zagrożeniami. Innymi słowy,
nasze podejście polega na postrzeganiu nowych mediów nie tylko jako instrumentów edukacyjnych bądź narzędzi realizowania negatywnych zachowań, jak np. cyberbullying (agresja elektroniczna), ale również jako środowisko socjalizacyjne i wychowawcze.Zaproszeni do publikacji autorzy nie ograniczają się tylko do przedstawienia pozytywnych i negatywnych aspektów uczestnictwa młodych ludzi w świecie mediów (przede wszystkim tzw. nowych mediów), ale również proponują konkretne rozwiązania dotyczące zarówno dydaktyki, jak i wychowania. Wśród autorów są zarówno uznani badacze międzynarodowi i krajowi,
jak i młodzi naukowcy oraz praktycy reprezentujący różne ośrodki akademickie
i pozaakademickie.