Tytuł pozycji:
Edukacja międzykulturowa Wietnamczyków w Polsce z uwzględnieniem dzieci z rodzin polsko-wietnamskich
Vietnamese multicultural education in Poland with the regard of children
from Polish-Vietnamese families
The article represents the problems of the development of historical and cultural
Vietnam with the regard of the relationships with Poland, also explains understanding
of the multicultural education in Polish pedagogy and presents investigations
relating Vietnamese multicultural education in Poland.
The special attention was dedicated the education children from Polish-
Vietnamese families. The attention was also turned on the examples of thinking
and workings characteristic for Vietnamese.
The results of conducted investigations show on the incomplete realization
of foundations multicultural education at the Polish school.
Paweł Zieliński
W artykule skupiono się na problemach: państwowości Wietnamu i migracji wietnamskiej na świecie i w Polsce, dylematach edukacji międzykulturowej, realizacji programów edukacji międzykulturowej w Unii Europejskiej i Polsce, edukacji międzykulturowej dorosłych Wietnamczyków, ich dzieci oraz dzieci z rodzin polsko-wietnamskich. Z badań wynika, że szkoła polska wciąż nie spełnia wielu zadań edukacji międzykulturowej, również w zakresie komunikacji międzykulturowej, a postawy lękowe wobec „obcego” wciąż mają miejsce. Izolacjonizm migrantów wietnamskich zwłaszcza z drugiej fali migracji jest wciąż problemem nierozwiązanym, a rozwiązanie powinno mieć wymiar nie tylko prawno-polityczne, ale też tolerancyjny i sprawiedliwy.