Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Społeczny i pedagogiczny kontekst funkcjonowania bibliotek akademickich

Tytuł:
Społeczny i pedagogiczny kontekst funkcjonowania bibliotek akademickich
Autorzy:
Kubów, Stefan
Karciarz, Magdalena
Współwytwórcy:
Dolnośląska Szkoła Wyższa
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Słowa kluczowe:
szkolnictwo wyższe
biblioteka
niepaństwowe szkoły wyższe
bibliotekoznawstwo
biblioteki niepaństwowych szkół wyższych
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788362302505
Linki:
http://depot.ceon.pl/handle/123456789/397  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zebrane w tomie materiały zaprezentowano podczas 11. Konferencji Bibliotek Niepaństwowych Szkół Wyższych „Społeczny i pedagogiczny kontekst funkcjonowania bibliotek akademickich”, która odbyła się 8-10 czerwca 2009 r. we Wrocławiu

Ewa Rozkosz

Celem monografii jest ukazanie różnych form aktywności bibliotek akademickich w wymiarze społecznym oraz pedagogicznym. Istotą społecznego kontekstu biblioteki akademickiej jest tworzenie miejsca spotkań społeczności uczelnianej, niezależnie od ról pełnionych przez jej uczestników. Wszyscy, także użytkownicy spoza uczelni, są tu równi i w pewnym sensie zjednoczeni w poszukiwaniu i wykorzystywaniu źródeł informacji. Rolą bibliotekarzy jest wspomaganie tego procesu. Kontekst pedagogiczny biblioteki akademickiej wynika z jej usytuowania w strukturze uczelni oraz przypisanych funkcji. Udostępnianie i organizacja zasobów informacyjnych, zbiorów tradycyjnych oraz elektronicznych, nakładają na biblioteki obowiązek kształcenia użytkowników w zakresie lokalizacji, selekcjonowania, a także archiwizowania informacji. Zmieniający się, w kierunku parametryzacji dorobku naukowego i organizacyjnego, system zarządzania instytucji naukowych – w tym i szkól wyższych – nakłada dodatkowe zadania edukacyjne na biblioteki. Zadania te polegają na uświadamianiu pracownikom naukowym celowości dokumentowania własnej twórczości badawczej, edukacyjnej i ewentualnie także artystycznej. Dodać należy, ze wspomniane wyżej zmiany, a także postęp technologiczny, wpływają na bibliotekarzy. W zawodzie tym pojawiają się nowe zadania i specjalności, co powoduje konieczność stałego wzbogacania wiedzy i umiejętności. Wśród nowych specjalności wykształciły się takie, które właściwe są bibliotekom naukowym. Chodzi tu zwłaszcza o bibliotekarzy dziedzinowych. Powstanie specjalizacji stwarza z kolei potrzebę poszukiwania nowych, adekwatnych rozwiązań w organizacji bibliotek i zarządzania nimi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies