Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Meilė Lukšienė – the initiator and the creator of the conception of the educational reform in Lithuania after its occupation

Tytuł:
Meilė Lukšienė – the initiator and the creator of the conception of the educational reform in Lithuania after its occupation
Meilė Lukšienė – inicjatorka pookupacyjnej reformy oświatowej na Litwie i twórca jej koncepcji
Autorzy:
Tijūnelienė, Ona
Barkauskaite, Marija
Współwytwórcy:
Lithuanian University of Education Sciences
Klaipėda University
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze
Słowa kluczowe:
Meilė Lukšienė
culture
education
moral
personality
freedom
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20829019
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/4092  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article is concerned with the ideas of Meilė Lukšienė (1913–2009) – an eminent scholar of the history of Lithuanian science, education, and literature, a social activist, the initiator of the educational reform – on the relations between education and culture. An overview of works written at the turn of the XXI century as well as during the occupation and aft er is provided and emphasis is placed on the notions that Meilė Lukšienė promoted. One of them is – a nation has a right to exist, persist, and construct its existence according to democratic standards. Th e aforementioned idea is connected with a number of the following ones – a free and honest individual should grow up in their native culture and in a natural way while gaining experience, learning of the values common to all of humanity and of the cultures of other nations. As preservation of culture is the basis of the existence of a nation and the curriculum of Lithuanian schools that prepare the youth for adult life should be integrated.

Ewa Jurczyk-Romanowska

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies