Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wykluczenie społeczne a rozwój osoby ludzkiej. Aspekty filozoficzno - pedagogiczne

Tytuł:
Wykluczenie społeczne a rozwój osoby ludzkiej. Aspekty filozoficzno - pedagogiczne
Autorzy:
Łażewska Dorota
Współwytwórcy:
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Słowa kluczowe:
ekskluzja społeczna
filozofia personalistyczna
filozofia realistyczna
Język:
polski
ISBN, ISSN:
17342031
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/6958  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dorota Łażewska

Zjawiskiem wykluczenia społecznego zajmują się przedstawiciele różnych dziedzin wiedzy. Wśród nich są również naukowcy, którzy analizują problem ekskluzji społecznej w świetle filozofii: realistycznej, personalistycznej, analitycznej, hermeneutycznej, postmodernistycznej. Z pozycji najlepiej badającej ów problem filozofii realistycznej można zaś stwierdzić,iż wykluczenie to stan braku dobra chroniącego cielesno–duchową naturę człowieka. Dobrem tym może być: zdrowie, wykształcenie, wychowanie, rzeczy materialne oraz trwanie w relacjach osobowych. Brak tych dóbr to: bezrobocie, bezdomność, choroba, uzależnienie, analfabetyzm, ignorancja, ubóstwo materialne, czyli to wszystko, co stanowi fenomen ekskluzji społecznej. Filozoficzna identyfikacja wykluczenia społecznego stanowi materiał wyjściowy dla oddziaływań pedagogicznych, których celem jest profilaktyka lub wsparcie dla osób wykluczonych społecznie. Wśród owych działań można wyróżnić czynności pomagające usprawnić intelekt i wolę oraz rozwinąć inteligencję wieloraką. W pracy socjalnej wykorzystywana jest zaś zasada koła hermeneutycznego będąca narzędziem wspierającym osoby znajdujące się w sytuacji tranzycji. Metodami kształcenia uniwersalnych kompetencji społecznych są innowacje filozoficzne oraz metody TOC. Istotnym elementem kształcenia jest też edukacja kulturalna. Jednak pomimo różnorodnej oferty edukacyjnej wyeliminowanie zjawiska inkluzji społecznej nie jest w pełni możliwe. Oddziaływania pedagogiczne mogą jedynie ograniczyć zakres występowania tego problemu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies