Tytuł pozycji:
Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów
Publikacja stanowi przegląd najważniejszych wyników
pozwalających ocenić skuteczność modeli edukacyjnej wartości dodanej na ocenę
efektywności nauczania przy kontroli wpływu czynników pozaszkolnych. W rozdziale
1 przedstawiono koncepcję i metodologie badania trafności metody EWD, a w
rozdziale 3 rodzaje modeli wykorzystywanych do tworzenia wskaźników EWD dla
gimnazjum. Pierwszy aspekt trafności wiąże się z faktem, że podstawowych danych
do modelowania dostarczają testy egzaminacyjne. W zakresie jakości danych
testowych przede wszystkim stawia się pytanie o to, czy wykorzystane do
modelowania EWD testy są dobrą miarą realizacji celów kształcenia. Problem ten został podjęty w rozdziale
2. Przy ocenie trafności
metody EWD wzięto pod uwagę takie czynniki, jak: inteligencja ucznia i jego
wiek (rozdział 4), status ekonomiczno-społeczny rodziny ucznia (rozdział 5),
korepetycje i rodzinne wsparcie (rozdział 6), społeczno-gospodarcze
charakterystyki gmin (rozdział 7) oraz procesy rekrutacji do gimnazjów (rozdział 8). Ponadto trafność sprawdzano
pod kątem stylów zarządzania szkołą (rozdział 9) i efektów związanych z
nauczycielem (rozdział 10). Reasumując wszystkie uzyskane wyniki, można
stwierdzić, że w wielu aspektach metoda EWD wykazała swą trafność, równocześnie
badanie wskazało kierunki doskonalenia modeli EWD.
Europejski Fundusz Społeczny, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Instytut Badań Edukacyjnych / Educational Research Inst