Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagadnienie inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku naukowym pedagogów. Perspektywa teoretyczna i propozycja pomiaru

Tytuł:
Zagadnienie inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku naukowym pedagogów. Perspektywa teoretyczna i propozycja pomiaru
The issue of social inclusion and exclusion in the scientific community of pedagogues and the measuring phenomena proposal
Autorzy:
Pasikowski, Sławomir
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Słowa kluczowe:
measurement
ekskluzja
inclusion
środowisko naukowe
scientific community
wizualna skala analogowa
pomiar
visual analogue scale
exclusion
inkluzja
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18954308
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/10949  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Sławomir Pasikowski

Badania nad problematyką społecznej afiliacji wśród badaczy są szczególnie obiecująca w przypadku pedagogiki. Dzieje się tak za sprawą jej interdyscyplinarnego charakteru oraz różnorodności perspektyw teoretycznych i obszarów badawczych. To czyni z niej wygodne laboratorium umożliwiające obserwację procesów społecznej inkluzji i ekskluzji w społeczności naukowej skupionej wokół zagadnień edukacji. Zastosowanie teorii autokategoryzacji stanowi okazję do przyglądania się czynnikom decydującym o powstawaniu i utrzymywaniu się środowiskowych frakcji i indywidualnego zaangażowania ich poszczególnych przedstawicieli. Teoria ta tworzy dogodną perspektywę w zakresie pomiaru włączenia i wykluczenia społecznego w środowisku nauki umożliwiając sięganie po ugruntowane rozwiązania oparte na idei dystansu. Do takich należą skale wizualne.

An investigation of social affiliation among researchers is particularly promising in the case of pedagogy. This is facilitated by its interdisciplinary nature, diversity in terms of theoretical perspectives and research areas. This makes it a convenient laboratory to allow observation of social processes of inclusion and exclusion in the research community focused on the education. The application of self-categorization theory provides an opportunity to perceive the factors determining the formation and maintenance of environmental factions and individual involvement of individual representatives. Thus creating a clearer perspective to measurement of inclusion and exclusion in the social environment of science, especially using solutions based on idea of distance, like visual scale.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies