Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wskaźnik edukacyjny oraz poziom rozwoju społecznego jako tło wyników egzaminacyjnych na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym

Tytuł:
Wskaźnik edukacyjny oraz poziom rozwoju społecznego jako tło wyników egzaminacyjnych na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym
Education Index and Level of Social Development as a Background for Examination Results on the Lower and Upper Level of Secondary School
Autorzy:
Polcyn, Jan
Gawrysiak, Maciej
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Słowa kluczowe:
exam results
wychowanie przedszkolne
ekonomika edukacji
indeks edukacjyjny
education index
preschool education
economy of education
wyniki egzaminu
jakość kształcenia
quality of education
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18954308
23921544
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/11650  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In recent years, there has been an the increase in the number of publications discussing the need for investment in human capital as early as in the early stages of education. The often shown theory is that at the later stages of education it is an individual predisposition that has a greater impact than the support of the government system does. Therefore, the article draws attention to the role of preschool education, whose high quality could become a new target of such support. The study aimed to determine the effect of preschool education on learning outcomes at lower and upper secondary education. To accomplish this task, measures of determining the level of participation in preschool education and examination results at the end of lower and upper secondary schools aggregated at the district level (NTS-4) were used. The study also examined the relationship between the education index and the level of social development. The obtained preliminary results indicate significant differences between the level of social development on all analyzed levels of education and the education index. The results indicate further research which will allow for confirming the identified dependencies.

Celowość działań edukacyjnych w zakresie kreowania kapitału ludzkiego może być bezpośrednio analizowana poprzez stopień zainteresowania edukacją oraz wynikami, jakie osiągają studenci i uczniowie. Efekty te mogą być widoczne jako stopa bezrobocia lub wyniki uzyskane na egzaminach końcowych poszczególnych etapów kształcenia. Okazuje się jednak, że częstokroć na późniejszych etapach edukacji wiele większą rolę odgrywają indywidualne predyspozycje, a wyniki zdają się coraz mniej zależeć od wpływu z zewnątrz. Analiza literatury wskazuje, że na wyniki nauczania może wpływać wcześniejsza ścieżka edukacyjna, szczególną rolę upatruje się tutaj w edukacji przedszkolnej. Uwzględniając doniesienia wskazujące na znaczną rolę edukacji przedszkolnej w późniejszych etapach kształcenia, sformułowano cel niniejszej pracy. Praktycznym problemem polskiego społeczeństwa w ostatnich latach jest brak dostatecznej ilości miejsc w przedszkolach. Wobec takiego problemu interesujący może być wpływ wspomnianego utrudnienia na dalsze etapy edukacyjne młodzieży, zwłaszcza w kontekście kreowanego kapitału ludzkiego społeczeństwa. Celem przeprowadzonych badań jest określenie wpływu edukacji przedszkolnej na efekty kształcenia na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Realizacja celu zostanie wsparta zbadaniem zależności pomiędzy wskaź- nikiem edukacyjnym a poziomem rozwoju społecznego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies