Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dobre praktyki szansą nowoczesnej edukacji

Tytuł:
Dobre praktyki szansą nowoczesnej edukacji
Autorzy:
Grabowska, Barbara Joanna
Współwytwórcy:
Grabowska, Barbara Joanna
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza „Humanitas”
Słowa kluczowe:
kształcenie nauczycieli
praktyki pedagogiczne
kompetencje
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788361991557
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/11777  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Europejski Fundusz Społeczny

Publikacja stanowi podsumowanie projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej Szkole Humanitas”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który był realizowany w Wyższej Szkole Humanitas w okresie od 1 września 2010 roku do 31 marca 2014 roku. Prezentowany tom składa się z pięciu części, a teksty w nim zawarte podejmują problematykę praktyk wielopłaszczyznowo. Prawne aspekty organizacji i prowadzenia praktyk pedagogicznych na uczelniach wyższych podejmują Autorzy pierwszego tekstu Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli. Marta Lekston i Mariusz Lekston wskazali na doskonalące się prawo, ujednolicające – przy poszanowaniu zasady autonomii uczelni wyższych – sposób przygotowania programu praktyk, obowiązki opiekunów praktyk z ramienia uczelni, obowiązków opiekuna praktyk w szkole, samego studenta oraz prowadzonej przez niego dokumentacji. Katarzyna Czepiel i Tomasz Gebel opisali doświadczenia z realizacji projektu. W tekście Realizacja projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej Szkole Humanitas” wskazali, jak ważne – i trudne – jest właściwe przygotowanie i prowadzenie praktyk pedagogicznych dla przyszłych nauczycieli. międzykulturowe, autorskie programy nauczania oraz indywidualizację nauczania. Podczas realizacji projektu były prowadzone badania, a ich wyniki opublikowano w szczegółowych raportach. Z ich omówieniem i analizą możemy zapoznać się w tekście Anny Gajdzicy, Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej Szkole Humanitas”. Autorka prezentuje analizę jakości i efektywności wybranych programów praktyk pedagogicznych realizowanych w polskich uczelniach – publicznych, jak i niepublicznych – oraz opisuje kwestie dotyczące dostosowania programów praktyk pedagogicznych do potrzeb rynku pracy i uwarunkowań regionalnych. W badaniach analizie poddano programy praktyk realizowanych wybranych uczelniach w kraju, zdiagnozowano ich słabe i mocne strony oraz sformułowano wnioski związane z projektowaniem programów praktyk. Nowy, innowacyjny program praktyk pedagogicznych opracowany w ramach projektu zawiera między innymi wprowadzanie studentów w problematykę zróżnicowania kulturowego współczesnych społeczeństw. Kwestie te omawiają Barbara Grabowska i Łukasz Kwadrans w tekście Kształcenie nauczycieli XXI wieku. Kształtowanie kompetencji kluczowych jest ważnym zadaniem wskazywanym w rekomendacjach europejskich, a odnoszonych do edukacji całożyciowej człowieka. Jak podkreślają Autorzy, nauczyciel w procesie kształcenia powinien być wyposażany w kompetencje niezbędne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo, niezbędne do pracy z dziećmi różnych kultur, narodowości, religii, wyznań, światopoglądów. Przeciwdziałanie stereotypom nauczyciel może także realizować podejmując edukację równościową. Należy pamiętać, że nie ma ona polegać na odwracaniu ról płciowych, a jedynie wskazywać możliwości wyboru przyszłej realizacji swoich celów przez jednostkę (dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn). Rozważania podjęte w tomie dopełnia Joanna Pysik w tekście Inspiracja do wielkości. Tutoring nową szansą na wykorzystanie oraz pełne rozwinięcie talentów i potencjału ucznia. Tutoring – jak zauważa Autorka – pozwala wzmocnić potencjał ucznia i odkrywać jego talenty. Jest to podstawowe zadanie tutora, który ma odnaleźć mocne strony podopiecznego, inspirować go do rozwoju, motywować do samodzielnej pracy i wspierać jego aspiracje. Problematyka podjęta w niniejszym tomie pozawala zauważyć, że coraz precyzyjniej są formułowane oczekiwania dotyczące przygotowania kandydatów na nauczycieli do pracy zawodowej. Jest ono realizowane w murach uczelni wyższej, ale także w placówkach oświatowych, gdzie studenci mogą uczyć się „w działaniu”. W tym kontekście szczególnej uwadze Czytelników polecam Nowy Program Praktyk Pedagogicznych, który może być inspiracją do pracy nad uczelnianymi programami praktyk.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies