Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

La Bohème to post-Roma art and back. Mapping of Czarna Góra

Tytuł:
La Bohème to post-Roma art and back. Mapping of Czarna Góra
Od cyganerii do sztuki post-romskiej i z powrotem. Mapowanie Czarnej Góry
Limorěnqi arxitektùra e Rromenqi katar o Wrocław
Autorzy:
Szymański, Wojciech
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Muzeum Okręgowe w Tarnowie
Słowa kluczowe:
Boheme
post-Roma
Roma art movement
Roma art
Roma and Sinti
Czarna Góra
Język:
polski
ISBN, ISSN:
16894758
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/11910  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper entitled La Bohème to post-Roma art and back. Mapping of Czarna Góra makes an attempt to define and display Roma contemporary art today. In its first part the history of bohemianism seen as a cultural background for European artistic modernism has been shown. Popular views and unjustified beliefs concerning 19th-century Roma communities were crucial and basic for the beginning ofthe bohemian, early-modern art and life. The moment of break off between bohemian artists and Roma art is also discusses. Although, the 19th-century Roma communities were a decisive impulse for the emergence of modernist avant-garde movements, their own artistic production was classified as a kind of unprofessional, naïve, folk art and as such attracted ethnographers’ and ethnologists’ interest rather than art historians’ or critiques’ fascination. This state of affairs was accurate untilthe early 21st century when the first exhibitions of Roma contemporary art came out. According to the author the most important feature of Roma contemporary artis its transnational character. In the second part of the paper two strategies of practicing and introducing Roma contemporary art have been presented: the first one characterised by a very strong transnational but ethnic component and the secondone described here as the post-Roma approach. The latter abandons an attempt todefine its own ethnicity and, instead, focuses on hybrid, transversal, and precarious beings. Czarna Góra (Rom. Kali Berga, Eng. Black Mountain), a Polish-Roma village where plein-air workshops and artistic residencies for both Roma and not-Roma artists take place is presented as this kind of post-Roma strategy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies