Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skandalista Shuji Terayama – pomiędzy postulatami a odbiorem sztuki mistrza japońskiej awangardy

Tytuł:
Skandalista Shuji Terayama – pomiędzy postulatami a odbiorem sztuki mistrza japońskiej awangardy
Scandalous Shuji Terayama – between the Postulates and the Reception of His Art
Autorzy:
Kiejziewicz, Agnieszka
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Towarzystwo Doktorantów UJ
Słowa kluczowe:
teatr
controversies
awangarda
scandal
body transgressions
performing arts
kontrowersje
theatre
performance
Shuji Terayama
Japanese culture
Japanese cinema
transgresje cielesne
kultura japońska
avant-garde
kino japońskie
skandal
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20829469
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/12749  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejszy artykuł stanowi analizę odbioru sztuki Shujiego Terayamy w kontekście postulatów twórcy. Kontrowersyjne obrazy filmowe oraz odważne działania performatywne Terayamy do dzisiaj stanowią inspirację dla młodych pokoleń artystów niezależnych. Czerpiąc z teorii teatru okrucieństwa Antonina Artauda oraz nawołując do rewolucji seksualnej poprzez ukazanie transgresji cielesnych i odrzucenie norm społecznych, japoński artysta próbował przekazać widzom swoją wizję nowej, nieskrępowanej tradycją kulturową sztuki. W niniejszym artykule przedstawione zostały kontrowersje związane z odbiorem twórczości Terayamy, wynikające z niezrozumienia przez publiczność postulatów artysty.

The presented article is an analysis of the reception of Shuji Terayama’s art in context of his postulates. The controversial films and daring performing acts of Terayama are the inspirations for the young generations of independent artists until this day. The director’s main pursuit was connected with the effort to transfer his vision of a new, derived from traditional culture, art into the viewer’s minds. To accomplish his goal Terayama took inspiration from Antonin Artaud’s theatre conventions and presented his vision of body transgressions and refusal of social norms. The presented article shows the controversies connected with the reception of Terayama’s art, resulting from the complicated way of presenting the postulates by the author himself.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies