Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

‘Whether this final little bit will be ever ready’ – a Poem as a Supplement? On the ‘Common Places’ of Kazimierz Wierzyński’s ‘Poetic Vitalism’ and Bolesław Leśmian’s Concept of Poetry

Tytuł:
‘Whether this final little bit will be ever ready’ – a Poem as a Supplement? On the ‘Common Places’ of Kazimierz Wierzyński’s ‘Poetic Vitalism’ and Bolesław Leśmian’s Concept of Poetry
„Czy kiedykolwiek będzie gotowa ta odrobina ostateczna” – wiersz jako suplement? O „miejscach wspólnych” „poetyckiego witalizmu” Kazimierza Wierzyńskiego i Leśmianowskiej koncepcji poezji
Autorzy:
Milan, Rafał
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Towarzystwo Doktorantów UJ
Słowa kluczowe:
referential aspect of poetry
polska poezja nowoczesna
Bolesław Leśmian’s and Kazimierz Wierzyńskich’s poetry
referencja
powtórzenie
vitalism
Polish modern poetry
witalizm
repetition
poezja Bolesława Leśmiana i Kazimierza Wierzyńskiego
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20823916
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/12763  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tekst stanowi próbę wskazania podobieństw w metapoetyckich „poglądach” dwóch znaczących dla polskiej poezji nowoczesnej twórców: Kazimierza Wierzyńskiego i Bolesława Leśmiana. Podstawę zestawienia stanowią eksplicytne sformułowania samego Wierzyńskiego, który dostrzegał w twórczości autora Łąki zespolenie fascynacji witalną, dynamiczną naturą ze świadomą pracą w słowie. To połączenie pozwala Wierzyńskiemu mówić o wpisanym w dzieło Leśmiana „micie poszerzonego istnienia”, który stanowi – co staram się udowodnić – bliski autorowi Wiosny i wina i podjęty przez niego w powojennej poezji model „poetyckiego witalizmu”. Konkretne interpretacje (obejmujące tak ważne wiersze Wierzyńskiego, jak Orzech czy Słowo do Orfeistów, a także Zamyślenie Leśmiana) zmierzają do określenia postulowanej przez obu poetów relacji między słowem (poetyckim) a tym, co bez-/przed-słowne. Jak się wydaje, wersja „poetyckiego witalizmu” wynikająca z recepcji poezji Leśmiana przez Wierzyńskiego kwestionuje opozycję auto- i heteronomii poezji. Opiera się natomiast na paradoksalnie uzasadnionej (i realizowanej) mimesis partycypacji: „referencjalna” słabość (zbyteczność) poezji – jedynie wtedy jednak, gdy jest świadomie podtrzymywana – okazuje się jej siłą…

The text is an attempt to show similarity between metapoetic dimension in creation of two authors significant for Polish modern poetry: Kazimierz Wierzyński and Bolesław Leśmian. Comparison has been initiated because of Wierzyński’s explicit statements: he saw in Leśmian’s poetry joining of fascination with vitality in nature (natura natu- rans) and conscious work in words. It allowed to claim that for Leśmian – as Wierzyński said – the ‘myth of expanded being” is very characteristic. Interpretations lead to conclusions about such relation between (poetic) word and its referents, which should be grounded in a paradoxical kind of mimesis of participation: weakness of poetry (in its referential aspect) is its power as long as this weakness is accepted and confirmed…

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies