Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Europejski system kształcenia zawodowego - dyskusja nad możliwością poprawy efektywności

Tytuł:
Europejski system kształcenia zawodowego - dyskusja nad możliwością poprawy efektywności
European vacational and training system - discussion on the possibility of improving effectiveness
Autorzy:
Polcyn, Jan
Gawrysiak, Maciej
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Politechnika Koszalińska
Słowa kluczowe:
efficiency
education
ekonomia
vocational training
efektywność
edukacja
kształcenie zawodowe
economics
Język:
polski
ISBN, ISSN:
23001232
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/14043  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono ocenę efektywności systemów kształcenia zawodowego, opartą na danych z lat 2010-2015 z bazy danych Eurostat. Poddano dyskusji proces rozwoju systemu szkolnictwa zawodowego (VET – vocational education and training) w Unii Europejskiej, wynikający z oczekiwań traktatu kopenhaskiego. W wyniku analizy graficznej i danych statystycznych charakterystyki europejskich standardów kształcenia VET autorzy opierając się na literaturze, doszli do wniosku, że nadal istnieją duże różnice pomiędzy tymi systemami, wynikające zarówno z tradycji i swego rodzaju bezwładności tych systemów edukacyjnych, jak i z braku jednoznacznego określenia cech o pozytywnym wpływie na wszystkie systemy. Celem niniejszego artykułu jest ocena głównych modeli pozyskiwania kwalifikacji zawodowych. Autorzy podjęli próbę określenia cech systemów kształcenia mających nie tylko pozytywny, ale i negatywny wpływ. Cechy te wymieniono w konkluzjach.

The paper presents an efficiency evaluation of vocational education systems based on data from the years 2010-2015 from the Eurostat database. Development of the vocational education and training system (VET) in the European Union following the findings of the Copenhagen Treaty is beign discussed focusing on expectations. As a result of graphical and statistical data analysis on the characteristics of European VET education standards, authors, have come to the conclusion based on literature that there are still large differences between these systems. They are coming from both traditions and the inertia of these educations systems, as well as the lack of a clear definition of what are good solutions in such a system. The aim of the article is to evaluate main models for acquiring professional qualifications. Authors have attempted to identify not only positive but also negative effects. These features are discussed in the conclusions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies