Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pojęcie visual literacy w kontekście socjologii sztuki. Dzieło sztuki jako lustro społeczne

Tytuł:
Pojęcie visual literacy w kontekście socjologii sztuki. Dzieło sztuki jako lustro społeczne
Autorzy:
Stępnik, Małgorzata
Data publikacji:
2010
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe:
Anna Matuchniak-Krasuska
społeczny odbiór sztuki
gramatyka wizualna
Howard Becker
estetyka
Jerzy Duda-Gracz
Stanisław Ossowski
Vera Zolberg
socjologia sztuki
socjologia dzieła sztuki
visual literacy
Język:
polski
ISBN, ISSN:
17321352
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/14614  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of the present article is to show the rudimentary assumptions and the main search directions in the fi eld of sociology of art. The author also emphasizes the question of the parallels linking the sociological refl ection on art with the problems centered the around the concept of visual literacy. The text is fi rst of all concerned with the person of the artist and characteristic mythology of creativity; it contains both references to P. Bourdieu’s already classic writings and to more recent conceptions formulated by V. Zolberg and H. Becker. Another section considers the subject of the work of art as a culture text and the “center of new social relationships”. In this case the author has used S. Ossowski’s pioneering studies. Selected case studies from Polish and English-language literature aptly illustrate the second constituent of the title: The Work of Art as A Social Mirror. The last section of the article deals with the social reception of J. Duda-Gracz’s metaphoric painting. The author has largely based her considerations on A. Matuchniak-Krasuska’s writings: she refers to the results of the latter’s studies and formulations associated with the “mirror model” and the “fl oodlight model”. She also cites the statements by her students, which distinctly differ from the previous interpretations of the same pictures. During her discussion the author concludes that the knowledge of visual signs and codes is just as essential as the knowledge of words and grammar of verbal language because visual grammar constitutes a substantial part of the world of culture. That is why proper esthetic education should be conducted at all stages of school learning.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies