Tytuł pozycji:
Utowarowienie treści publikowanych w internecie. Społeczne aspekty problemu
Treści publikowane w serwisach internetowych są zdigitaizowane, a tym samym policzalne i bez problemu poddają się monitorowaniu. Dzięki temu łatwo je ekonomicznie optymalizować, innymi słowy – efektywnie utowarowiać. Zarazem w dobie powszechności mobilnych, sprzęgniętych z Internetem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, dostęp do najróżniejszych treści staje się coraz łatwiejszy, a więc ulega rynkowej dewaluacji i coraz trudniej zarabiać na ich bezpośredniej sprzedaży. Głównym źródłem zysku wydawców stają się reklamy. Rynek musi szukać coraz skuteczniejszych sposobów ich przyciągania. W artykule omówiono wybrane techniki i narzędzia wspierające utowarowienie treści internetowych (m.in. clickbait, automatyzacja i algorytmizacja zrządzania treścią) oraz wskazano możliwe społeczne konsekwencje ich stosowania.