Tytuł pozycji:
Methods of forming cultural safety of nation states
Każda władza państwowa prowadzi politykę kulturalną w interesie własnego bezpieczeństwa. Jej celem jest konsolidacja społeczeństwa wokół indywidualnych wartości duchowych. Należą do nich normy i wierzenia, przekazy historyczne i wytwory artystyczne. Są one celowo utrwalane i modelowane, aby zostały uznane przez naród za własne. Z założenia mają one stanowić o jego odrębności, poczuciu więzi wewnętrznej i tożsamości. Chodzi o stworzenie silnego przekonania, że „my” jesteśmy inni, nierzadko lepsi od obcego poczucia „oni”. Wszelkie ceremoniały służą internalizacji władzy, czyli wchłaniania jej przez jednostkę zdominowaną, która zaczyna być jej tragarzem. Samoczynnie dokonuje autocenzury, powstrzymuje się od protestów, kontestacji, buntu, akceptując zastany porządek. W dalszej części autor artykułu opisuje problem „skrzywdzonych Niemiec”, które tylko siłą są w stanie przywrócić należne im miejsce w świecie. Odnosi się także do rosyjskich kompleksów narodowych, poczucia misji dziejowej w czasach prawosławia i marksizmu. W przypadku USA opisywany jest mit narodu wybranego przez Boga i jego szczególna misja w świecie. Największym zagrożeniem dla tradycyjnego państwa narodowego jest kultura masowa, która stopniowo zaciera indywidualne różnice między ludźmi na całym świecie, dążąc do jego ujednolicenia.
Each state authority carries out a cultural policy in the interest of their own security. Its objective is to consolidate the society around individual spiritual values. They include norms and beliefs, historical accounts and works of art. They are intentionally retained and modeled, so that the nation regards them their own. By assumption they are to decide about the nation’s identity, about the feeling of internal bond and identity. The purpose is to create a strong feeling that “we” are different, very often better than the strange and foreign feeling of “them”. Any formalities serve internalization of authority, or absorbing it by the dominated individual who starts to be its porter. They execute a self-censorship, refrain from protests, contestation, rebellion, accept the existing order. Further in the article the author describes the problem of the “wronged Germany”, who can only forcefully recover their due position in the world. He also relates to the Russian national complexes, the sense of historic mission in the times of Orthodox church and Marxism. In the case of the USA a description is given of a nation chosen by God and the Americans’ special mission in the world. The biggest threat for a traditional national state is the mass culture which gradually blurs the individual differences between people around the world, aiming at its uniformity.